Solifer SM77 -mopedia ja muuta 2-t virittämistä koskevaa sekalaista tietoa

Sivun laatija on päivittänyt sivua viimeksi 9.12.2013

Oman SM -viritysprojektini päiväkirja. Melko kattava aineisto muistakin Solifer mopedeista 1950-luvun lopulta alkaen on täällä.

Kesällä 2013 aloittamani valuvanteisen SM-79 entisöintiprojekti on [tulossa].

Solifer SM77 käytöohjekirja (tullut SM -79 mopedin mukana):
etu- ja takakansi (87 Kb)
sivut 2-3 (30 Kb)
sivut 4-5 (68 Kb)
sivut 6-7 (82 Kb)
sivut 8-9 (45 Kb)
sivut 10-11 (53 Kb)
sivut 12-13 (70 Kb) tunnistaako alkuperäinen omistaja entisekseen (olen edelleen mopon toinen omistaja)?
sivu 14 (54 Kb)

Solifer Tomos -moottori ja sen räjäytyskuvat:
Moottorimallilla Tomos 50/4-K tarkoitetaan vuosimallien 1970-76 moottoria ja SM-77 moottorilla vuosien 1977-1985 vuosimalleja. Mallimerkinnät Tomos 4G ja Tomos 4v tarkittavat 1970-1985 moottoria yleisesti.  Olen nähnyt moottorista käytettävän myös nimeä Tomos 5 RK. Pienin variaatioin sama moottori on malleissa 4-Speed (1970-1973), Export (1971-1973), Speed SM (1974-1976) 'läskitankki', SM (1977-1986) 'luikku/rusinatankki', TS-50 malleissa (1981-1983), Trial malleissa (1979-1980), GT mallissa (1980-1981) sekä kolmipyöräisessä tavaramopomallissa (arv. 1979-1986). Vuotta 1977 aiemmissa malleissa sylinteri on jäähdytysripojen osalta pienempi.  Magneeton malli on muuttunut vuoden 1978 aikana  SM 77a runkonumerosta 196051 alkaen. Vetoakseli ja kytkinakseli muttuivat vuodesta 1976 alkaen. Vuosimalleissa 1970-1981 (kattaen myös ilmeisesti TS-50 -mallin) kampiakselin runkolaakerit ovat mallia L17, mutta 1982-1987 malleissa runkolaakerit ovat mallia 6203 C3 (ne ovat 2mm leveämpiä kuin L17-laakerit, akselinhalkaisija ja ulkohalkaisija ovat yhtenevät).

Alla oleva räjäytyskuvakokoelma on skannattu alkuperäisestä Solifer-varaosakuvastosta. Kuvaston alkuperäiset sivut ovat kaikki kooltaan A4, mutta skanneista on siivottu tilan säästämiseksi turhat valkoiset marginaalit pois. Kuvat on skannattu 100% skaalauksella ja 75ppi tarkkuudella.

Kuvaston etusivu (70 Kb)
Kampikammio (126 Kb) selite (143 Kb)
Sylinteri, mäntä, kampiakseli, kytkin (181 Kb) selite1 (162 Kb) selite2 (127 Kb)
Vaihteisto (137 Kb) selite (158 Kb)
Käynnistinlaite (64 Kb) selite (94 Kb)
Vaihteensiirto ( Kb) selite (Kb)
Magneetto 1970-1978 (125 Kb) selite (109 Kb)
Magneetto 1978-1985 (127 Kb) selite (98 Kb)
Kaasutin (Bing 1/11/49) (87 Kb) selite (152 Kb)

Solifer SM 77 rungon osien räjäytyskuvat
Alla oleva räjäytyskuvakokoelma on skannattu alkuperäisestä Solifer-varaosakuvastosta. Kuvaston alkuperäiset sivut ovat kaikki kooltaan A4, mutta skanneista on siivottu tilan säästämiseksi turhat valkoiset marginaalit pois. Kuvat on skannattu 100% skaalauksella ja 75ppi tarkkuudella.

Kuvaston etusivu (36 Kb)
Runko, takahaarukka ja polttoainesäiliö etc. (155 Kb) selite1 (62 Kb) selite 2 (82 Kb)
Takalokasuoja, takavalo, iskunvaimennin, pakoputki etc. (234 Kb) selite1 (62 Kb) selite 2 (82 Kb)
Etuhaarukka, ohjainlaakerisarja (141 Kb) selite1 (51 Kb) selite2 (27 Kb)
Ohjaustanko ja kiinnitin, kahvat, vaijerit (147 Kb) selite (53 Kb)
Etulyhty, nopeusmittari ja sähkökaavio (124 Kb) selite (42 Kb)
Etupyörä ja -napa, takapyörä ja -napa (189 Kb) selite1 (61 Kb) selite2 (46 Kb)

Muita räjäytyskuvia:
Projektissani on Dell'Orto PHBG 20 as
Kuva PHBG -kaasuttimesta (teoria) (38 Kb)
Kuva PHBG -kaasuttimesta (käytäntö) (90 Kb)
Räjäytyskuva PHBG -kaasuttimesta (30 Kb)
Lohkojen tiivisteen malli (66 Kb)
Oikean posken tiivisteen malli (47 Kb)

Tomos 4v -moottorin purku- ja kokoamisopas:
Kuvitettu opas löytyy täältä. 34 kpl (n. 100 Kb / kpl) kuvia.

Autisa 75 cc virtyssylinterisarja (Tomos 4v / Puch VZ50N4):
Aukkojen ajoituskaavio. (42 Kb)
Autisa 75cc virityssylinteri, kansi ja kaksi 47mm halk. mäntää. (80 Kb) Vasen mäntä läppäohjattuun Autisaan 12mm männätapilla, oikea 10mm tapilla oleva GPM tavalliseen versioon.
Tarkempi kuva männistä (81 Kb)
Kansi (96 Kb)
Sylinterin alaosa imukanava etualalla (121 Kb)
Sylinterin alaosa pakokanava etualalla (118 Kb)
Huuhteluaukko ja imuaukko (127 Kb)
huuhteluaukko ja pakoaukko (93 Kb)

Solifer SM77 teknisiä tietoja:
Tiedot ovat ylläolevasta käyttöohjekirjasta (sivu 2), sekä skannatusta Solifer -mainoksesta vuodelta 1987, jonka alkuperää en tiedä. En tiedä tämänkään Solifer SM -mainoksen alkuperää.

Solifer SM teknisiä tietoja
Moottori Tomos 50/4-K tai 4v tai 4g
Sylinterin halk. * iskunp. 38 mm * 43 mm
Iskutilavuus 48,8 cm3
Puristussuhde 7:1
Teho 1,1 Kw (1,5 hv) / 4000 kierr./min.
Kampiakselin runkolaakerit L17 -1981, 6203 C3 1982-
Vaihteisto 4 portainen (5 portainen)
Kaasutin Bing 1/11/49
Öljyn tilavuus (SAE 10W/30) 0,4 litraa
Pääsuutin 54 (totutusajosuutin 56)
Sytytysjärjestelmä vauhtipyörämagneetto
Sytytysennakko 1,7 - 2,0 mm
Katkojan kärkiväli 0,35 mm
Jättökulma 9 - 12 mm
Sytytystulppa NGK B7 HS
Sytytystulpan kärkiväli 0,5 mm
Sähköjärjestelmän jännite 6V
Generaatorin teho 18 W etuvalo + 5 W takavalo
Polttoaineseos 4 %  (1:25)
Polttoainesäiliön tilavuus 5,5 litraa
Suurin pituus  1850 mm
Akseliväli 1180 mm
Suurin leveys 700 mm
Suurin korkeus 1040 mm
Istuinkorkeus 750 mm
Maavara 210 mm
Joustomatka ed/tak 100 mm / 70 mm
Rengaskoko ed/tak 2,75-17 / 2,75-17
Ilmanpaine ed/tak 1,6 bar / 1,8 bar
hinta (marraskuu 1987) 4950 mk = 832,53 €
käytetty SM79 v.1982 1600 mk = 269,10 €

Vaihteisto
Ensiövälitys: 15/61 = 0,246. Kampiakselin hammaspyörä 15 hammasta ja väliakselin hammaspyörä 61 hammasta.
Vaihde 
Väliakseli (hammasta) 
Vetoakseli (hammasta) 
Toisiovälitys 
Ketjuvälitys
1.
9
39
0,057
0,016
2.
15
34
0,109
0,031
3.
22
35
0,155
0,044
4.
25
31
0,198
0,057
5.
27
29
0,229
0,065
Toisiovälitys: kun kampiakseli pyörähtää yhden kierroksen, vetoakseli (eturatas) pyörähtää ykkösellä 0,057 kierrosta.
Ketjuvälitys: kun kampiakseli pyörähtää yhden kierroksen, takapyörä (takaratas) pyörähtää ykkösellä 0,016 kierrosta.

Öljytiivisteet l. stefat ja niiden koot (SM vuoteen 1981 asti):
Vaihdepoljin (aks. - ulkohalk. - paks.)
12 - 22 - 7
Käynnistinpoljin
16 - 24 - 7
Vetoakseli
20 - 30 - 7
Kampiakseli (kytkimen puoli)
20 - 35 - 7
Kampiakseli (magneeton puoli)
17 - 35 - 8

Moottorin laakerit ja niiden koot [Alustava, tarkistettava] (SM vuoteen 1981 asti):
Vetoakseli ketjurataspää (aks. - ulkohalk. - paks.)
20-42-12 (tyyppi 6004)
Vetoakseli toinen pää
17-35-10 (6003)
Välikseli kytkimen puoli
15-35-11 (6202)
Väliakseli toinen puoli
12-32-10 (6201)
Kampiakseli kytkimen puoli
12-32-10 (6201Z)

Muutamia huomioita:
Tomos -moottori
En ole toistaiseksi löytänyt viitteitä siitä, että Tomos -tehtaan valmistamia koneita olisi käytetty missään muissa kaksipyöräisissä kuin Tomoksen omissa malleissa sekä Soliferin malleissa vuosina 1970-1986. Tämä vaikeuttaa huomattavasti Tomos -moottoreihin liittyvän viritys- tai muun teknisen tiedon saatavuutta www:stä. Hienoja kuvia ja ihan pikkuisen tietoa irtoaa Tomos -tehtaan www-sivuilta historiatiedoista ja mallikataloogista. Tomos on alunperin Jugoslavialainen ja sittemmin Slovenialainen tehdas.

Viides vaihde
Solifer SM mopojen Tomos -moottorin vaihteisto on rakenteeltaan viisiportainen. Ennen Suomessa myyntiin tuloa viides vaihde on kuitenkin poistettu. Tämä on tehty yksinkertaisesti korvaamalla väliakselilta ja vetoakselilta ao. rattaat metallilieriöillä samalla rajoittaen vaihteensiirtimen toimintaa. On mahdollista, että viides vaihde on poistettu vasta Suomessa, koska toimenpide ei ole järin monimutkainen. Osaavalta asentajalta ei asianmukaisin työkaluin kulune puolta tuntia kauempaa lisätä/poistaa viides vaihde, jos moottori on irti rungosta. Yhtä mahdollisesti moottori on kuitenkin koottu nelivaihteiseksi jo Jugoslaviassa.
Neljännen ja viidennen vaihteen välinen ero on huippunopeudella mitattuna varsin pieni. SM77-mallin alkuperäinen ketjuratastus on 10-35, joista eturatas (10) on pienin mahdollinen. Tällä välityksellä 17" takapyörällä (halkaisija 65 cm) Solifer saavuttaa laskennallisesti nelosvaihteella 4000 kierr./min. 27,8 km/h vauhdin. Vitosvaihteen vastaava laskennallinen nopeus on 32,1 km/h. Tulokset saadaan valmistajan ilmoittamalla huipputehon 4000 kierr./min. kierrosluvulla. Käytännössä moottori saavuttaa kuitenkin korkeamman käyntinopeuden, arviolta 5500 kierr./min. Tällöin nelosella päästään 38,2 km/h, mutta vitosvaihteella jo laittomat 44,1 km/h. Todennäköisesti vitosen poistaminen onkin ollut hyvin pienestä kiinni; maahantuoja lieneekin halunnut pelata varman päälle.

Kuinka lujaa Solifer teoriassa kulkee?
Oletamme riittävästi tehoa (ainakin jonkin verran on viritettävä), että mootori saavuttaa käyntinopeuden 8000 kierr./min siten, että Soliferissa on viides vaihde ja ketjurattaat 15-32 (17" valupyörä, jonka kokonaishalkaisija renkaineen on 65 cm). Laskennallinen huippunopeus on tällöin 105,2 km/h. Mikäli oletamme moottorin saavuttavan 10 000 kierr./min. huippunopeus on 131,5 km/h. Joihinkin vuosimalleihin voidaan pinnavanteelle asentaa 15-28 ketjurattaat, jolloin vastaavat nopeudet ovat 120,2 ja 150,3 km/h.
Mikä ylläolevissa huippunopeuksissa on vialla? a) Soliferin runko on suunniteltu 40-50 km/h nopeuksille b) Soliferin pyörät on suunniteltu 40-50 km/h nopeuksille ja c) ENNEN KAIKKEA, SOLIFERIN JARRUT ON SUUNNITELTU 40-50 km/h NOPEUKSILLE. Näiden syiden vuoksi vuoksi minä(kään) en koskaan tule testaamaan, mitä oma mökkimopo-SoliferSM-projektini kulkee, se on jo mainittu tuossa yllä. Sen sijaan, huippunopeus mahdollisimman alas tarkoittaa vääntöä ja kiihtyvyyttä vaihteella kuin vaihteella.

Jos tunnet kaksipyöräisesi moottorin hyvin, voit tehdä vastaavia nopeuslaskelmia omalle laitteellesi käyttämällä Excel-laskentataulukkoa [tulossa].

Runko
SM77 -malleja on tehty vuoden 1977 runkomallilla, sekä myöhemmin kaksoiskehtorungolla, joka oli aluksi vain TS50 -mallissa.