Elokuvan kulttuurihistoriaa
1950-luvun lopulta nykypäivään

Jean-Luc Godard: Viikonloppu (Week End, 1967)

"Viikonloppu on Godardin toistaiseksi lujin isku", kirjoitti Marianne Alopaeus vuonna 1969, "Pariisissa kävi viime keväänä niin, että ihmiset lähtivät elokuvateattereista raivoissaan: emme me sentään tuollaisilta näytä..."

Godardin Week End on ranskalaisen kulutusyhteiskunnan ja elämäntavan kritiikki, jonka keskiössä on pakkomielteinen autoilu. Näennäisen viaton viikonlopun automatka muuttuu barbaariseksi kaaokseksi, vallankumoukseksi, kannibalismiksi. Jos 1960-luku merkitsi eurooppalaisen kulutusyhteiskunnan syntyä, Week End on sen kovaotteinen aikalaisanalyysi.

Pohdiskelukysymyksiä:
Mitä uuden aallon elokuville tyypillisiä piirteitä löydät Week Endistä?
Analysoi elokuvan tulkintaa ranskalaisesta yhteiskunnasta.

Aikalaisaineistoa:
John Russell Taylor: Godard's Most Subtle Film, The Times 4.7.1968

Lisätietoa:
Week End, Internet Movie Database

Paluu kurssin kotisivulle

Hannu Salmi, hannu.salmi(a)utu.fi