Jyrkin ratkiriemukas Pascal-sivu

Hiljan täällä kävi vieraita matovirusten muodossa. Epidemian pitäisi nyt olla taittunut.

Pascal-ohjelmointi on hauskaa - ainakin jos muistat välttää olioita ja muita modernistien hömpötyksiä. Itse käyttelen Borlandin Turbo Pascalia (TP). Se on helppokäyttöinen kehitysympäristö. Lisäksi yliopistolaiset saavat sen ei-kaupalliseen työhön lähes ilmaiseksi.

Turbo Pascalille on tehty paljon valmiita aliohjelmakirjastoja eli unitteja. Lähes kaikkeen mahdolliseen ja mahdottomaan tarpeeseen on joku Pascal-entusiasti jossain päin maailmaa tehnyt valmiin unitin. Jos tarvitset tällaista, niin postita kyselysi uutisryhmään comp.lang.pascal.borland ja ystävälliset ohjelmoijatoverisi auttavat. Netiketti suosittelee kuitenkin, että tarkistat ensin joitakin webbipaikkoja, jos vaikka sieltä löytyisi apua. Näitähän ei tarvitse Suomen rajojen ulkopuolelta hakea: kaksi erittäin hyödyllistä FTP-saittia ovat x2ftp.oulu.fi ja garbo.uwasa.fi. Jälkimmäisessä on saatavana ns. SWAG-paketti, johon on koottu kaikenlaista kivaa sekä Timo Salmen Turbo Pascal FAQ. Oulusta löytyy mm. ohjelmoijia auttavia dokumentteja (jatkopolku /pub/msdos/programming ).

Valmiit unitit on tietty kivoja, mutta toisten kirjoittamien aliohjelmien käytössä on aina omat ongelmansa, joten tosiohjelmoija tekee kaiken itse. Motto - You can learn a lot by reinventing the wheel. Niin jonkinlainen balanssi itsetehtyjen ja valmiiden kirjastojen välillä olisi kai aina kiva löytää. Itseäni riipi kovasti se, ettei TP tue VGA-kortin 256-väristä tilaa (ns. mode $13) eikä sieltä myöskään löydy funktioita musiikin generoimiseen SoundBlaster-kortilla. Pienen tutkimisen jälkeen sainkin omat proseduurini kirjoitettua. Oheisena on muutama niiden avulla tehty yksinkertainen demo-ohjelma (soossikoodi included). Jos haluat kommentoida tai muuten kysellä näistä ohjelmista ja niiden käyttämistä aliohjelmista, niin lähetä sähköpostia.

Ensimmäinen esimerkkiohjelma on oma kloonini vanhasta 'Space Invaders' -pelistä. Luvassa on tyypillinen räiskintäpeli, jossa ruutia palaa. Jos ihmettelet alusten nimiä, niin ne ovat poikani Sampsan keksimiä. Imuroi zippi tästä.

Seuraava esimerkkiohjelma on yksinpelaajalle sopiva versio takavuosien suositusta MASTER MIND -pelistä, jossa pitäisi selvittää 5 värin koodi annettujen vinkkien perusteella. Dokumentointia ei tässä versiossa ole, joten älä imuroi, ellet tunne peliä ennestään. Tätä ohjelmaa ohjataan pelkästään hiirellä. Mukana alkeellinen hiiri-unitti - Borlandhan tukee hiirifunktioita ainoastaan jonkun mystisen oliopohjaisen paketin mukana, hyi. Imuroi zippi tästä.

Musiikkipakettini mukana on ohjelma soita.pas/exe . Sille annetaan komentorivillä soitettavan laulun nimi. Kipaleen data pitäisi olla tiedostossa nimi.umd . UMD:t ovat tekstitiedostoja, joihin ko. kappaleen sovitus on koottu. Tiedoston formaatti ei ole kovin vaikea, muttei ihan selväkään. Luon dokumentointia heti kun ehdin. Imuroi zippi tästä. Ohjelma tukee ainoastaan SoundBlaster-kortteja. Stereofonisena musiikki soi vain, jos kortissa on Yamahan OPL3-piiri. Esimerkiksi 16-bittisessä SB-kortissa se on. Nykyinen versio edellyttää myös, että kortti on konfiguroitu oletusporttiin $220. Soossikoodiin voit korjata oikean arvon, jos portin numero on väärä.

Lopulta ehdin opetella hiukan 3D-grafiikan ohjelmoimista. Ohessa on teräväpäisille lapsosille ja vähän vanhemmillekin tarkoitettu, ray tracing -tekniikalla toteutettu pulmapeli nimeltä "Tikasmaa". Päävalikosta pääset valitsemaan eri tehtäväkenttiä. Keräile hyödyllistä kamaa kentältä, etsi kaikki porkkanat (tulevat näkyviin yksi kerrallaan) ja juokse sittten uloskäyntiin. Pääosissa ovat erityyppiset tikapuut, mutta muutakin hyödyllistä löytyy. Varo erilaisia örkkejä! Paketin saat tästä. Kenttäeditorin+ohjeita saat kyselemällä. Olen tehnyt tästä myös hiukan monipuolisemman version nimeltä "Luolamaa". Virittelen vielä sen grafiikkarutiineja, ennen kuin uskallan tuoda sen jakeluun.

Takaisin kotisivulleni.