Fysiikan perusteet
Turun yliopiston fysiikan pääaineopiskelijoiden ensimmmäisen vuoden fysiikan opinnot koostuvat neljästä kurssista, joiden aiheet ovat mekaniikka, termodynamiikka, sähkömagnetismi ja aaltoliike. Kurssit muodostavat koko lukuvuoden kestävän yhtenäisen opintokokonaisuuden. Tälle sivulle on kerätty yhteen koko kurssisarjaa koskevat tiedot.
Kurssit on tarkoitettu fysiikan koulutusohjelman opiskelijoille ja osallistujien oletetaan suorittaneen lukion fysiikan kurssit. Muidenkin koulutusohjelmien opiskelijat saavat osallistua, mutta heille suositellaan ensisijaisesti sivuaineopiskelijoiden peruskursseja.
Tervetuloa kurssille!
Opetusfilosofia
Tämä kurssisarja on erilainen kuin monet muut yliopistokurssit. Usein yliopistossa kurssien suorittaminen perustuu tenttiin, mutta Fysiikan perusteet -kurssit voi ja kannattaa suorittaa ilman tenttiä tekemällä kurssin aikana ahkerasti työtä. Kullakin kurssilla on noin 40 h opetusta ja sen lisäksi kotitehtäviin tulisi ohjeellisesti käyttää noin 90 h työaikaa.
Kursseilla on tarkoitus oppia sekä fysiikkaa että monenlaisia tärkeitä taitoja kuten
- asiatekstin lukemista ja itsenäistä opiskelua
- suunnitelmallisuutta ja aikataulussa pysymistä
- ryhmätyöskentelyä ja vastuullisuutta
- perustelemista ja argumentointia
- kirjoittamista, piirtämistä ja raportointia
- tietoteknisten apuvälineiden käyttöä
Tämän takia kursseille on koottu paljon monenlaisia tehtäviä ja aktiviteettejä, joissa sekä pohditaan fysiikkaa eri näkökulmista että harjoitellaan näitä erilaisia taitoja. Aktiviteetit ovat
- lukuläksyt (kotona)
- socrative-sessio (luennoilla)
- askel askeleelta (luennoilla)
- määrien mietintä (luennoilla)
- tutkimustehtävä (harjoituksissa ja kotona)
- ville-valmennus (kotona)
- päättöpeli (luennoilla)
Arviointi
Kukin kursseista on jaettu viiteen osaan, moduuliin, joiden aihepiirit kattavat kurssin osaamistavoitteet. Jokaisen moduulin voi suorittaa tasolla 0-3 joko keräten suorituspisteitä kurssin aikana tai vaihtoehtoisesti tentillä. Näiden perusteella kurssista saa arvosanan asteikolla 0-5.
Kurssit suositellaan suoritettavaksi osallistumalla opetukseen ja tekemällä tehtäviä kurssin aikana. Tällöin kunkin moduulin suoritustaso määräytyy näiden rajojen mukaisesti:
- kulta (taso 3): 85 suorituspistettä
- hopea (taso 2): 70 suorituspistettä
- pronssi (taso 1): 50 suorituspistettä
Kurssin kokonaisarvosana puolestaan selviää laskemalla yhteen kaikkien moduulien suoritustasot, jolloin arvosana määräytyy seuraavasti:
- arvosana 5: 13 tasoa
- arvosana 4: 11 tasoa
- arvosana 3: 8 tasoa
- arvosana 2: 6 tasoa
- arvosana 1: 5 tasoa tai vähintään 5 tasoa mutta 0 yhdestä moduulista
- arvosana 0: alle 5 tasoa tai 0 enemmän kuin yhdestä moduulista
Parhaan arvosanan voi saada esimerkiksi suorittamalla kolme moduulia kultatasolla (3) ja muut kaksi moduulia hopeatasolla (2) (3+3+3+2+2 = 13). Kurssista pääsee läpi suorittamalla kaikki moduulit pronssitasolla (1). Huomaa, että jättämällä yhden moduulin suorittamatta (taso 0), voi saada korkeintaan arvosanan 1 riippumatta muiden moduulien suoritustasoista. Kurssista ei pääse läpi jos kaksi tai useampi moduuli on suorittamatta. Tällä on tarkoitus varmistaa, että kaikkiin kurssin aihealueisiin tutustutaan.
Kurssin lopussa on myös bonus-kierros, josta voi kerätä ylimääräisiä pisteitä. Bonus-pisteet käyvät mihin tahansa moduuliin. Näin on mahdollista korottaa moduulien suoritustasoja, jos parempi taso on jäänyt muutaman pisteen päähän. Bonus-pisteillä voi myös nostaa tasolle 0 jääneen moduuliin tasolle 1 eli pronssiin. Opettaja jakaa kurssin lopuksi bonus-pisteet automaattisesti niin, että arvosana on korkein mahdollinen.
Aktiviteetit
Lukuläksy
- kotona itsenäisesti
- 2-5 läksyä / moduuli
- 18 pistettä / moduuli
- suositus 1,5 h / läksy, yhteensä 30 - 40 h
Uusiin asioihin tutustutaan lukemalla Perusall-järjestelmässä olevaa oppikirjaa ennen asioiden käsittelyä luennoilla. Tähän on monta syytä:
- Asiatekstin lukeminen on tärkeä akateeminen taito, jota pitää harjoitella.
- Lukuaikataulun noudattaminen vaatii ajankäytön suunnittelua, mikä on myös tärkeä opeteltava taito.
- Vaikka alkuun tuntuisi, että oppisitte paremmin kuuntelemalla opettajaa, on tärkeämpää oppia opiskelemaan itsenäisesti kuin oppia todella paljon fysiikkaa.
- Kun luette kirjaa, voitte vaikuttaa itse siihen missä, miten ja millä tahdilla käytte asiaa läpi. Luennolla todennäköisesti mentäisiin liian hitaasti tai nopeasti.
- Koska osaatte lukea, olisi haaskausta käyttää luentoaikaa siihen, että opettaja lukee teille kirjaa ääneen.
- Kun olette tutustuneet asiaan ennen opetusta, voimme opetustilanteissa tehdä mielenkiintoisempia asioita kuin vain kuunnella opettajaa.
- Luettuanne ette vielä osaa kaikkea ja ymmärrätte monet asiat väärin. Kun olette ensin itse pohtineet asiaa, opetuksessa voidaan korjata väärinkäsityksiä. Samat väärinkäsitykset teille jäisi perinteisen luennon jälkeen, mutta sitten ei enää olisikaan aikaa korjata niitä.
- Informaation vastaanottaminen on työlästä mutta periaatteessa helppoa. Sen ymmärtäminen ja soveltaminen on vaikeaa. Saatte tehdä helpon vaiheen itse ja harjoittelemme yhdessä vaikeampia asioita.
Socrative-sessio
- luennolla pienryhmissä
- 1 kerta / moduuli
- 6 pistettä / moduuli
- 2 h / moduuli, yhteensä 10 h
Jokaisen moduulin ensimmäisellä luennolla opettaja esittää edellisiin lukuläksyihin liittyviä kysymyksiä. Kuhunkin kysymykseen on vastausaikaa muutama minuutti, ja niihin vastataan pienryhmissä Socrative-alustalla. Opettaja selittää oikean ajattelutavan heti ryhmien vastattua.
Kysymykset ovat pääasiassa konseptuaalisia eli tyyppiä "kumpi on isompi?", "mihin suuntaan?" tai "mitä tapahtuu?" Niissä harjoitellaan fysikaalisten periaatteiden soveltamista laskematta asioita tarkasti. Joskus mukana voi olla laskutehtäviäkin, mutta ne ovat selvä vähemmistö. Fysiikka ei ole laskentoa. Fysikaalista ongelmaa ei aleta ratkaista numeroilla vaan pohtimalla.
Kysymyksiä on yhden luennon aikana 10-12 ja vastaamalla oikein kuuteen kysymykseen ryhmä saa tehtävästä täydet pisteet. Väärät vastaukset kuuluvat asiaan eikä niistä ole tarkoitus rankaista vaan oppia. Jotakin pitäisi silti oikeinkin saada, jotta on motivaatiota valmistautua ja yrittää kunnolla.
Askel askeleelta
- luennolla pienryhmissä
- 1 kerta / moduuli
- 6 pistettä / moduuli
- 2 h / moduuli, yhteensä 10 h
Jokaisen moduulin toisella luennolla opettaja jakaa pienryhmille paperilla kysymyssarjan, johon kukin ryhmä vastaa kirjallisesti. Aikaa tehtävien tekemiseen on noin tunti, jolloin opettaja kiertää neuvomassa ryhmiä. (Tällöin on oiva tilaisuus kysyä opelta muistakin asioista.) Sen jälkeen opettaja selittää oikeat vastausperiaatteet, ja vastauksia saa korjata ja täydentää vielä sen jälkeen. Lopuksi paperit palautetaan opettajalle ja vastaukset arvostellaan.
Askel askeleelta koostuu aina kahdesta hyvin moneen osaan jaetusta tehtävästä. Tehtävät on paloiteltu osiin niin, että ne johdattelevat askel askeleelta läpi tärkeitä fysikaalisia päättelyitä. Tehtävissä pitää joskus laskea ja piirtää kuvia, mutta niiden pääpaino on päättelyiden sanallisessa selittämisessä. Tärkeää ei ole lopputulos vaan se, miksi tulos on sellainen kuin on.
Määrien mietintä
- luennolla itsenäisesti ja pienryhmissä
- 2 kertaa kurssin aikana
- 12 pistettä / moduuli
- 2 h / kerta, yhteensä 4 h
Valtaosa opetuksesta käytetään fysikaalisten periaatteiden pohtimiseen, koska periaatteet täytyy ymmärtää ennen kuin voidaan siirtyä täsmällisempään analyysiin. Jossakin vaiheessa kuitenkin tarvitaan kvantitatiivista eli määrällistäkin analyysiä, ja sitä harjoitellaan määrien mietintä -tehtävissä, jotka ovat harjoituksen ja kokeen yhdistelmä.
Aluksi jokainen pohtii itsenäisesti viittä laskutehtävää 40 minuutin ajan. Jokainen yrittää ratkaista tehtävät parhaansa mukaan ja ajan päätyttyä ratkaisuista palautetaan vain lopputulokset. Kuhunkin tehtävään saa antaa kaksi vastausta ja riittää, että toinen on oikein. Kannattaa siis ehdottomasti yrittää ratkaista tehtäviä eri menetelmillä. Tässä vaiheessa saa käyttää kirjoitusvälineitä, laskinta ja käsin kirjoitettuja muistiinpanoja.
Tämän jälkeen keräännytään pienryhmiin ja jokainen ryhmä pohtii viittä laskutehtävää 40 minuutin ajan. Tässä vaiheessa saa käyttää kaikkia apuvälineitä mukaan lukien tietokone, internet, chatGPT, simulaatio-ohjelmistot jne. Ryhmät eivät palauta pelkkää lopputulosta vaan myös lyhyen selityksen, miten tulokseen on päästy.
Lopuksi opettaja selittää tehtäviin yhden tai useamman ratkaisuperiaatteen.
Kirjassa on samanlaisia laskuesimerkkejä ja kysymyksiä, kuin mitä näissä harjoituksissa, ja näitä esimerkkejä on syytä kerrata ennen osallistumista. Myös Ville-valmennus on hyvä tapa harjoitella laskutekniikkaa.
Tehtävien vaikeustaso on sellainen, että vain harva opiskelija osaa ratkaista kaikki oikein, joten älä stressaa liikaa vaan valmistaudu huolellisesti ja tee parhaasi. Tarkoitus on ennen kaikkea harjoitella laskutehtävien ratkaisutekniikkaa, ja jos laskut menevät väärin, keskity ottamaan niistä opiksi. Ryhmät joka tapauksessa suoriutuvat yksittäisiä opiskelijoita paremmin, ja kaikki osallistujat saavat jonkin verran pisteitä ryhmävaiheesta.
Tutkimustehtävä
- harjoituksissa pienryhmissä ja kotona itsenäisesti
- 1 tehtävä / moduuli
- 28 pistettä / moduuli
- harjoitukset 10 h, kotona useita tunteja
Tutkimustehtävissä ratkaistaan kustakin aihepiiristä yksi laaja soveltava tehtävä. Tehtäviä on erilaisia ja niissä pitää tehdä monenlaisia asioita:
- teoreettisten mallien luomista
- soveltavaa ongelmanratkaisua
- kokeellisen aineiston analyysiä
- simulaatiodatan analyysiä
- laskennallisten ohjelmistojen käyttöä
Tehtäviin tutustutaan ensin harjoituksissa, jolloin tarvittavaa fysiikkaa pohditaan pienryhmissä ja opettajan avustamana. Sen jälkeen ryhmällä pitäisi olla jonkinlainen suunnitelma siitä, miten aikoo tehtäviä ryhtyä ratkaisemaan.
Varsinaiseen ratkaisutyöhön on aikaa 1-2 viikkoa, minkä jälkeen ryhmät palauttavat kuhunkin tehtävään kirjallisen ratkaisun. Palautussessiossa opettaja ensin esittelee erään tavan ratkaista tehtävät, minkä jälkeen ratkaisut vertaisarvioidaan. Toisin sanoen jokainen ryhmä saa jonkin toisen ryhmän ratkaisun pisteytettäväkseen.
Jokaiseen tehtävään liittyy myös kolme kysymystä, joihin jokainen vastaa itse. Nämä ovat sanallisia selitystehtäviä, ja niiden tarkoitus on varmistaa, että jokainen ryhmän jäsen on todella tutustunut tehtäviin ja ryhmän sille laatimaan ratkaisuun. Näihinkin kysymyksiin vastaamisessa saa tehdä yhteistyötä, mutta jokaisen pitää silti kirjoittaa vastaus omin sanoin. Vastausten kopioiminen kaverilta on plagiointia, ja sellaiset ratkaisut hylätään.
Ryhmien ratkaisut pisteytetään asteikolla 0-18 ja jokaisen omat vastaukset asteikolla 0-6. Suunnitteluun ja vertaisarviointiin osallistumisesta saa kummastakin 2 pistettä. Ryhmän ratkaisusta saatuja pisteitä ei kuitenkaan jaeta ryhmän jäsenille tasan vaan opiskelijoiden raportoiman työnjaon perusteella. Ryhmissä on varmasti jäseniä, joilla on erilaiset kyvyt ja tavoitteet, ja ryhmiä kannustetaankin ottamaan tämä huomioon työtä ja pisteitä jaettaessa.
Jokainen ryhmän jäsen pääsee kurssin aikana toimimaan yhden tehtävän vastuuhenkilönä, joka koostaa ratkaisusta siistin raportin. Vastuuhenkilö saa oman tehtävänsä raportin ulkoasun ja muotoseikkojen perusteella maksimissaan 6 bonus-pistettä, jotka käyvät kurssin lopussa mihin tahansa moduuliin.
Ville-valmennus
- kotona itsenäisesti
- 4-8 tehtävää / moduuli
- 30 pistettä / moduuli
- tehtävien laajuus vaihtelee
Kurssilla käytetään Ville-oppimisympäristöä pisteiden kirjaamiseen ja joidenkin tehtävien palautukseen. Villessä on myös runsaasti lisätehtäviä, joita voi käyttää itsenäiseen harjoitteluun tai esimerkiksi korvaamaan poissaoloja.
Näitä tehtäviä on tarkoitus tehdä oman kiinnostuksen ja tarpeen mukaan. Jos tehtävät tuntuvat mielenkiintoisilta, niitä voi tehdä niin paljon kuin jaksaa. Jos ne tuntuvat työläiltä, kannattaa etsiä opettavaisimmat ja tehdä niitä sen verran kuin pisteitä tarvitsee. Kurssin voi ihan hyvin päästä läpi tekemättä näitä tehtäviä, mutta parhaisiin arvosanoihin niiden tekemistä kuitenkin vaaditaan.
Jokaiseen moduuliin liittyy itsearviointitehtävä, jossa kerrataan moduuliin liittyviä asioita ja pohditaan omaa oppimista sanallisesti. Sen lisäksi kuhunkin moduuliin liittyy vaihteleva määrä laskutehtäviä.
Laskutehtävissä tietokone arpoo numeroarvot niin, että jokainen saa hiukan erilaisen tehtävän kuin muut. Kysymyksiin vastataan numeerisesti ja tietokone kertoo heti, onko vastaus oikein. Pidemmät tehtävät on jaettu osiin niin, että seuraaviin vaiheisiin ei pääse ennen kuin edelliset on ratkaistu oikein.
Näissä tehtävissä tietokoneeseen kannattaa suhtautua apurina eikä vastustajana. Tarkoitus on opetella päättely- ja ongelmanratkaisutekniikkaa. Jos lasket väärin, tietokone avuliaasti kertoo sinulle, että et vielä tätä asiaa osannut ratkaista oikein. Jos tehtävä ei koneen antamien vinkkienkään avulla järkevässä ajassa ratkea, et osaa tehtävässä vaadittavaa fysiikkaa tai matematiikkaa. Se on merkki siitä, että sinun pitää joko kerrata asiaa tai kysyä neuvoa. Perusall-järjestelmässä on neuvojen kysymistä varten ihan oman keskustelupalstakin.
Päättöpeli
- luennolla pienryhmässä
- 1 kerta kurssin aikana
- 12 bonus-pistettä
- 2 h
Viimeisellä luennolla pidetään koko kurssin päättävä peli, jossa pienryhmät selvittävät kilpaa fysiikan päättelytehtäviä. Jos olet joskus käynyt pakohuoneessa, niin peli on hiukan sen kaltainen. Tarkoitus on kerrata koko kurssin asiat hauskalla ja jännittävällä tavalla. Peli ei ole koe, joten opettaja antaa sen aikana vihjeitä ja neuvoa saa kysyä. Kuitenkin koska pelissä kerrataan koko kurssin asiat, siinä ei pärjää osaamatta fysiikkaa.
Peli toimii verkkoselaimessa. Kun peli käynnistyy, selaimeen ilmestyy joukko kuvia, ja tehtävänä on päätellä niiden avulla salaisia koodeja. Kun oikea koodi on löytynyt, tehtävän nimi ja koodi syötetään selaimeen. Jos koodi on oikea, peli antaa lisää vihjeitä uusien tehtävien ratkaisemiseen.
Päättöpeli liittyy koko kurssiin, joten siitä ei saa pisteitä mihinkään yhteen moduuliin. Sen sijaan siitä saa mihin tahansa moduuliin käyviä bonus-pisteitä. Pelin voittajat saavat maksimipisteet ja kilpailevat ryhmät hieman vähemmän riippuen siitä, kuinka pitkälle pelissä ehtivät.
Osallistuminen
Kotitehtäviin kuuluu paljon itsenäistä työskentelyä, mutta opetustilanteissa työskennellään melkein aina pienryhmissä. Opettaja muodostaa ryhmät kurssin alussa.
Yleensä ryhmätyö onnistuu paremmin ja on mielekkäämpää kasvotusten, ja siksi opetus tapahtuu lähiopetuksena. Jos paikalle ei kuitenkaan pääse vaikkapa sairastumisen vuoksi, ryhmätyöhön voi osallistua myös etänä. Tällöin poissaolija ottaa yhteyden omaan pienryhmäänsä ryhmän sopimalla tavalla ja osallistuu sitä kautta työskentelyyn.
Jotkin tehtävät ovat saatavilla näillä sivuilla jo etukäteen. Jos tiedät olevasi poissa, kun näitä tehtäviä ratkotaan, voit tehdä sopivan osuuden jo etukäteen ja lähettää tuotoksesi omalle ryhmällesi.
Poissaoloja ei voi korvata jälkikäteen, mutta kursseilla voi ansaita paljon enemmän pisteitä kuin mitä läpäisyyn tarvitaan. Jos olet pois etkä pysty osallistumaan etänä, voit myös tehdä Ville-valmennustehtäviä kerätäksesi puuttuvat pisteet.
Jos pienryhmästä on monta jäsentä poissa samanaikaisesti, paikalla olevat jäsenet voivat tehdä yhteistyötä jonkin toisen ryhmän kanssa. Jos työhön osallistuu (läsnä tai etänä) kahdesta ryhmästä yhteensä korkeintaan 5 jäsentä, ryhmät voivat palauttaa yhden yhteisen tuotoksen. Yhteistyötä saa tehdä tätä suuremmallakin joukolla, mutta silloin eri ryhmien pitää palauttaa omat ratkaisunsa. Yhteen tuotokseen saa osallistua korkeintaan viisi opiskelijaa.
Opettajat
Kurssien vastuuopettajana toimii yliopistonlehtori Teemu Hynninen. Lisäksi kursseilla on vaihtuvia apuopettajia. Teemuun voi ottaa yhteyttä Perusallin keskustelupalstoilla tai henkilökohtaisesti luennoilla ja harjoituksissa. Voit tulla myös juttelemaan huoneelle 040 (Wihurin fysiikantutkimuslaboratorio, Quantumin 0. kerros).
Usein kysyttyjä kysymyksiä
Onko tentti pakollinen, jos haluaa parhaan arvosanan?
Ei! Kurssit voi suorittaa arvosanalla 5 ilman tenttiä. Tentti on olemassa niille, jotka eivät ole voineet osallistua opetukseen esimerkiksi sairastumisen vuoksi. Tällöinkin tentissä riittää vastata vain kurssin aikana suorittamatta jääneisiin moduuleihin liittyviin tehtäviin.
Voiko poissaoloja korvata?
Opetukseen osallistumista ei voi korvata vaan yhdessä tehtävät aktiviteetit edellyttävät osallistumista. Ryhmätyöhön voi kuitenkin osallistua myös etänä. Joka tapauksessa pisteytys on suunniteltu niin, että opetuksesta voi olla pois jonkin verran ja silti on mahdollista saada hyvä arvosana ilman tenttiä.
Heikko suoritus yhdessä moduulissa ei vaikuta muiden moduulien arvosteluun, ja jos jokin moduuli jää suorittamatta kurssin aikana, sen voi käydä suorittamassa tentissä tekemällä vain kyseisen moduulin tehtävän.
En ehtinyt tehdä lukuläksyä, voinko saada lisäaikaa?
Yllättäviä tilanteita ajatellen kurssin aikana saa pyytää lisäaikaa kahteen lukuläksyyn. Mitään syytä ei tarvitse kertoa. Kolmatta kertaa lisäaikaa ei kuitenkaan saa mistään syystä. Kaksi kertaa pitää riittää.
Lisäksi lukuläksyjä voi paikata vielä yhden vuorokauden deadlinen jälkeen jatkamalla Perusallissa keskustelua. Systeemi antaa kuitenkin pisteitä sitä vähemmän mitä myöhemmäksi läksyn jättää.
Lukuläksyt, askel askeleelta sekä tutkimustehtävät ovat saatavilla heti kurssin alusta alkaen. Samoin on aikataulu. Jos esimerkiksi jokin viikonpäivä on lukuläksyjen tekemiseen huono, aloita aikaisemmin. Aikataulutus on eräs tärkeä kursseilla harjoiteltu taito.
Se, että läksy on merkitty aikatauluun tietylle päivälle, ei tarkoita että se pitäisi tehdä juuri silloin. Se tarkoittaa, että läksy pitää tehdä viimeistään silloin. Sen saa tehdä aikaisemminkin! Tekemällä läksyjä jo muutamaa päivää ennen takarajaa vähennät aikataulustressiäsi ja pystyt reagoimaan yllättäviin tilanteisiin. Jos jätät asiat viime hetkeen, yllätykset johtavat helposti myöhästymisiin. Elämässä tulee eteen aikarajoja, joista ei jousteta, joten kannattaa opetella nyt suunnittelemaan ajan käyttöä.
Mitä lukuläksyissä pitää tehdä?
Lukuläksyissä on tarkoitus opiskella asiaa kirjaa lukemalla sekä pohtia luettua ja keskustella siitä. Lukuläksyjä ylläpitävä Perusall-järjestelmä valvoo aktiivisuutta monella tavalla, ja suoritusmerkintöjä on jaossa yli 200 % täysiin pisteisiin vaaditusta määrästä, joten läksyn suorittamiseen ei ole mitään yhtä oikeaa tapaa. Joka tapauksessa lukuläksyssä pitää sekä opiskella asiaa että osoittaa pohdintaa kirjoittamalla kysymyksiä, muistiinpanoja, vastauksia tms. Läksyn lopussa oleviin kysymyksiin vastaamalla voi myös saada pisteitä, mutta niiden painoarvo on pieni.
Tässä joitakin oppimista edistäviä ideoita lukuläksyihin.
- Aloita ajoissa ja varaa tarpeeksi aikaa (1,5 - 2 h / läksy).
- Halutessasi lue luvun alun johdanto ja lopun tiivistelmä ennen kuin alat lukea varsinaista läksyä.
- Opettele termit ja määritelmät hyvin, jotta myöhemmin ymmärrät mistä puhutaan.
- Yritä ymmärtää. Tarkoitus ei ole lukea vaan oppia.
- Jos ymmärrät lukemasi, selitä ajatuksesi omin sanoin.
- Tee muistiinpanoja lukiessasi. Aktiivisuutta voi osoittaa liittämällä niitäkin tekstiin.
- Jos tiedät muuta hyvää aiheeseen liittyvää materiaalia, jaa se muille ja kerro mitä siitä voi oppia.
- Jos et ymmärrä tai et ole varma ymmärsitkö, kirjoita kysymys. Muista myös merkitä se kysymykseksi oranssilla merkillä.
- Selitä kysymyksissäkin, miten olet asian ymmärtänyt. Pelkkä lyhyt kysymys ei osoita, että olisit pohtinut lukemaasi.
- Lue toisten kirjoituksia ja vastaa, jos sinulla on jotakin sanottavaa asiasta.
- Keskustele. Perusall arvostaa keskustelua enemmän kuin irrallisia kommentteja.
- Merkitse toisten hyvät kommentit vihreällä merkillä.
- Pohdi tekstissä olevia kysymyksiä. Vastaa niihin ainakin mielessäsi ja halutessasi myös kirjallisesti.
- Vastaa tehtävän lopussa oleviin kysymyksiin ja kertaa lukemaasi, jos et osaa.
- Tehtävän sulkeuduttua lue kysymysten vastaukset. Asioiden pohtimisesta ei ole hyötyä jos et tarkista, ymmärsitkö oikein.
Voiko lukuläksyissä vastata kysymyksiin, joihin muut ovat jo vastanneet?
Voi, mutta ei voi vain kirjoittaa samaa asiaa uudestaan. Lukuläksyihin jätetyt kirjoitukset arvostellaan skaalalla "ei osoita lukemista" - "osoittaa lukemista" - "osoittaa asian pohtimista." Samojen asioiden toistaminen arvioidaan korkeintaan luokkaan "osoittaa lukemista." Samaan kysymykseen voi kuitenkin vastata oikein hyvin, kun perustelee vastauksen omin sanoin, vastaa eri näkökulmasta tai vaikkapa kommentoi, täydentää tai korjaa toisten vastauksia. Perusall arvostaa keskustelua enemmän kuin yksittäisiä vastauksia ja antaa siitä enemmän pisteitä.
Huomaa erityisesti, että pelkän vastauksen antaminen arvostellaan usein luokkaan "ei osoita lukemista." Moniin kysymyksiin voi arvata vastauksen vaikka ei tietäisi asiasta yhtään mitään. Niinpä pelkän vastauksen antaminen ei osoita asiaan perehtymistä. Laskutehtävissäkään vastauksen antaminen ei ole riittävä vastaus vaan ajattelu pitää selittää.
Miksi lukuläksyjen aikataulu on niin kiireinen?
Asiat pitää lukea kirjasta ennen kuin niitä tarvitaan luennoilla ja harjoituksissa, ja tämä asettaa rajat sille, kuinka myöhään lukuaikataulua voi venyttää. Kursseilla on aikaisempina vuosina testattu hiukan erilaisia rytmityksiä lukuläksyille, ja nykyinen aikataulu on laadittu aikaisempien kokemusten ja opiskelijapalautteen pohjalta.
Vaikka on järkevää varata läksyille riittävästi aikaa ja tehdä ne hyvissä ajoin, valtaosa opiskelijoista tuppaa jättämään lukemisen viime hetkeen. Siksi luku-urakka on jaettu useisiin pieniin osiin, jotka on mahdollista opiskella yhdessä illassa. Lukuläksyt on myös pyritty ajoittamaan niin, ettei niitä olisi tutkimustehtävien palautusten aikaan. Läksyt on ajoitettu aina samoille viikonpäiville, koska sitä opiskelijat ovat itse toivoneet.
Saako käyttää ChatGPT:tä?
Lähes kaikissa tehtävissä saa käyttää kaikkea materiaalia ja apuvälineitä, myös tekoälyä. Kielimallit ovat ihan hyviä hakukoneita ja niiltä voi kysyä fysiikastakin. Kuitenkin kannattaa olla varovainen. Mallit tuottavat järkevän näköistä tekstiä mutta eivät varsinaisesti ymmärrä tai osaa mitään. Ne voivat antaa oikeita vastauksia tai täyttä hölynpölyä, ja käyttäjän vastuulla on tarkistaa, onko vastauksissa mitään tolkkua. Pääasiassa teemme kurssilla tehtäviä, joita tekoäly ei osaa suoraan ratkaista. Eihän olisi kovin hyödyllistä opetella asioita, jotka tietokone tekee automaattisesti.
Erityisesti koskaan ei saa väittää jonkun toisen luomaa tekstiä omakseen, oli sitten lähteenä ihminen, kirja tai tietokoneohjelma. Jos konetta käyttää, pitää silti joko kirjoittaa vastaukset itse omin sanoin tai merkitä vastauksiin selvästi, mitkä kohdat on lainattu toiselta.
Pitääkö opetella kaavat ulkoa?
Ei! Fysiikassa ei pidä opetella oikeastaan mitään ulkoa. Tärkeämpää on ymmärtää, miten ilmiöt toimivat, millaiset fysiikan lait niitä kuvaavat ja miten näitä lakeja sovelletaan. Opit kyllä tärkeät asiat harjoittelun myötä ulkoa aivan itsestään.
Kurssilla ei ole mitään tehtäviä, joissa ei saisi käyttää apuna mitään materiaalia. Materiaalista ei ole kuitenkaan hyötyä, jos et osaa käyttää sitä. Lue siis kirjaa ja muuta materiaalia niin, että osaat löytää tarvitsemasi tiedon sieltä myöhemmin uudelleen. Omia muistiinpanoja kannattaa myös ehdottomasti tehdä.
Mitä luennoille ja harjoituksiin pitää ottaa mukaan?
Pidä aina saatavilla paperia, kyniä ja tietokone. Luennoilla ja harjoituksissa saa käyttää kaikkea mahdollista materiaalia, joten mukana tulee olla muistiinpanovälineet sekä laite, jolla pääset verkkoon lukemaan kirjaa. Näiden lisäksi joskus tarvitaan myös jonkinlainen laskukone.
Miksi kurssien työmäärä on niin suuri?
Fysiikan opiskelu ei ole faktojen muistamista vaan taitojen opettelua ja uusien ajattelumallien omaksumista. Ymmärtäminen ei tapahdu hetkessä eikä taitoja opi harjoittelematta, joten opiskelu vaatii työtä.
Kurssien laajuus on 5 op, mikä vastaa n. 130 h työtä. Opetusta on 40 h, joten läksyihin on syytä varata 90 h. Kahdeksalle viikolle jaettuna se on yli 10 h viikossa.
Kurssit on yritetty mitoittaa niin, että lukion oppimäärän osaava opiskelija saa tällä työmäärällä keskimäärin arvosanan 3 käymättä tentissä. Jos et ole opiskellut koko lukion fysiikan oppimäärää tai osa lukion opeista on unohtunut, vaadittu työmäärä on todennäköisesti tätä suurempi. Erityisesti jos lukion oppimäärä ei ole hallussa ja tavoittelet vitosta, työtä voi hyvinkin joutua tekemään enemmän kuin 130 h.
Eikö tenttiminen ole helpompaa kuin tehtävien tekeminen?
Ei oikeasti. Tenttimismahdollisuus on olemassa poissaolojen korvaamista ja arvosanan korottamista varten, mutta kurssia ei ole tarkoitettu suoritettavaksi tenttimällä. Kurssin aikana saa paljon pisteitä aktiivisuuden ja yrittämisen perusteella, jotta voisitte keskittyä oppimaan eikä vain suorittamaan kurssia. Epäonnistumiset ja väärinkäsitykset kuuluvat oppimiseen, eikä niistä ole tarkoitus rankaista. Tentissä pisteitä saa kuitenkin ainoastaan osaamalla ja tekemällä oikein, mikä voi olla stressaavaa. Kun olette kurssin aikana ahkeria, tenttiä ei tarvitse stressata.
Saako ryhmätehtäviä tehdä yksin?
Jotkin tehtävät edellyttävät ryhmätyöskentelyä joko teknisistä tai pedagogisista syistä. Ryhmätyöskentely on tavallista asiantuntijatehtävissä, koska ryhmä pystyy suoriutumaan paljon vaikeammista tehtävistä kuin yksilöt, ja sitä on syytä harjoitella. Ei riitä että itse osaat fysiikkaa, vaan sinun pitää pystyä myös ilmaisemaan omat ajatuksesi muille. Lisäksi ryhmässä työskentely edistää oppimista, koska pienessä ryhmässä jokainen voi saada välitöntä palautetta omille ajatuksilleen, mikä ei onnistu suuressa luentoryhmässä tai yksin.
Jos et mitenkään pysty toimimaan ryhmässä, kurssit voi aina suorittaa tenttimällä. Tästä kannattaa neuvotella ensin luennoitsijan kanssa.
Mitä voi tehdä, jos joku ryhmässä ei tee töitä?
Ryhmän toiminta on syytä pohjustaa laatimalla ryhmälle säännöt. Niissä tulee sopia etukäteen yhteisymmärryksessä, millaista käytöstä edellytetään ja miten ryhmä reagoi, jos joku rikkoo sääntöjä. Sääntöjen laatiminen on myös kurssisuoritus, ja asiaa on syytä miettiä kunnolla eikä vain lätkäistä kasaan jotakin ympäripyöreää pisteiden suorittamiseksi.
Sopivia seuraamuksia vapaamatkustuksesta voivat olla esim. varoitus, pisteiden vähentäminen tai kokonaan pisteittä jättäminen. Ryhmillä on mahdollisuus pyytää pisteiden jakautumista muuten kuin tasan. Tutkimustehtävissä suorastaan odotetaan, että ryhmä sopii työnjaosta jäsenten kyvyt ja tavoitteet huomioiden. Lopuksi työnjako raportoidaan ja pisteet jaetaan raportin perusteella.
Mekaniikan perusteet (FFYS5020)
Tavoitteet
Osaamistavoitteet
Kurssin suorittanut opiskelija osaa
- tutustua uuteen tietoon lukemalla oppikirjaa ja listata tärkeimmät asiat lukemastaan
- noudattaa annettua aikataulua
- keskustella fysiikasta toisten opiskelijoiden kanssa
- tulkita yksinkertaisia fysikaalisia kuvaajia ja diagrammeja
- tehdä suuruusluokka-arvioita
- tehdä yksikkötarkastelun fysikaalisen suureen lausekkeelle
- määritellä paikan, nopeuden ja kiihtyvyyden sekä laskea näistä kaikki muut, jos yksi tunnetaan
- selittää energian ja liikemäärän säilymislait matemaattisesti ja sanallisesti
- tunnistaa ja analysoida prosesseja, joissa energia tai liikemäärä ovat vakioita
- kuvata vuorovaikutuksia voimien avulla ja laatia vapaakappalekuvion
- laskea kappaleen liikeradan, kun voimat tunnetaan ajan funktiona
- kuvailla, kuinka pyörimisliikettä analysoidaan momentin ja kulmaliikemäärän avulla.
Sisältö
Kurssi on jaettu viiteen moduuliin:
- 1: johdanto fysiikkaan ja yksiulotteinen liike
- 2: säilymislait
- 3: voima, impulssi ja työ
- 4: kolmiulotteinen liike
- 5: pyörimisliike
Keskeiset kurssilla opittavat ja harjoiteltavat asiat (suluissa moduuli, johon aihe liittyy):
- suuruusluokkien arviointi (1)
- tulosten arviointi yksikkö- ja raja-arvotarkastelun avulla (1)
- kuvaajien piirtäminen ja lukeminen (1)
- skalaari- ja vektorisuureiden tunnistaminen, vektorin skalaarikomponenttien päättely (1,4)
- vektorien peruslaskutoimitukset graafisesti ja komponenteilla laskien, piste- ja ristitulo (3,4,5)
- derivaatan ja integraalin laskeminen sekä graafinen määrittäminen (1)
- kappaleen paikan, nopeuden ja kiihtyvyyden määrittäminen, kun jokin näistä tunnetaan (1)
- kappaleen liike-energian sekä painovoiman ja harmonisen potentiaalienergian laskeminen, liikkeen ratkaiseminen energian säilymislain avulla (2)
- kappaleen liikemäärän laskeminen, törmäävien kappaleiden liikkeen ratkaiseminen liikemäärän säilymislain avulla (2,4)
- tasossa liikkuvan ja pyörivän liikkeen kulmaliikemäärän laskeminen (5)
- voiman, impulssin ja työn välinen yhteys ja näiden laskeminen suoraan liikkuville kappaleille (3,4)
- tasossa liikkuvan kappaleen liikeradan laskeminen dynamiikan peruslain avulla (4,5)
- voiman ja kiihtyvyyden suunnan sekä kappaleen nopeuden välinen yhteys (1,3,4,5)
- voiman momentin laskeminen, pyörimisliikkeen peruslaki (5)
Täydentävää tietoa:
- intensiivisten ja ekstensiivisten suureiden idea (2)
- sisäenergian idea (2)
- irreversiibeliyden idea (2)
- massakeskipisteen idea (2)
- vapaakappalekuvion piirtäminen (3)
- voima-vastavoimaparien tunnistaminen (3)
- mekaaninen tasapaino (3,5)
- gradientin idea ja laskeminen (4)
- viivaintegraalin idea ja laskeminen (4)
- konservatiivisuuden idea (2,4)
- ympyräliikkeen kuvaus napakoordinaatistossa (5)
- vierivän kappaleen liikkeen ratkaiseminen (5)
- pyörimisliikkeen vektorikuvauksen idea (5)
Ilmoittautuminen
Kurssille ilmoittaudutaan Peppi-järjestelmän kautta. Sen lisäksi pitää kirjautua Perusall- ja Ville-järjestelmiin.
- Opinto-opas
- Ville-ilmoittautuminen (tunnus: meka-2024)
- Perusall-ilmoittautuminen
Lukuläksyt
Uusiin asioihin tutustutaan lukemalla Perusall-järjestelmässä olevaa oppikirjaa ennen asioiden käsittelyä luennoilla.
Lukutehtävä pitää tehdä aina aikatauluun merkityn päivän iltana klo 24 mennessä. Luetun pohtiminen pitää osoittaa myös keskustelemalla luetusta. Järjestelmä hyväksyy suorituksia vielä vuorokauden aikarajan jälkeenkin, mutta ei välttämättä anna enää täysiä pisteitä.
Sisältö
- B.1: Perusall
- 1.1: johdanto
- 1.2: suoraviivainen liike
- 1.3: liikkeen matemaattinen kuvaus
- 1.4: kiihtyvyys
- 2.1: systeemi, energia
- 2.2: energian lajeja
- 2.3: liikemäärä
- 2.4: impulssi, massakeskipiste
- 3.1: Newtonin lait
- 3.2: vapaakappalekuva, voima vektorina
- 3.3: erilaisia vuorovaikutuksia
- 3.4: impulssi, työ
- 3.5: moniosaiset systeemit, dissipatiiviset voimat
- 4.1: koordinaatisto, tasoliike
- 4.2: liikemäärä, pistetulo
- 4.3: työ, viivaintegraali
- 4.4: kenttä, gradientti
- 5.1: ympyräliike
- 5.2: pyöriminen, hitausmomentti
- 5.3: momentti
- 5.4: kulmaliikemäärä
- 5.5: pyöriminen kolmessa ulottuvuudessa
Muuta materiaalia
Luennot
Aika ja paikka
- ma 10-12 (Natura XIV)
- ke 10-12 (Quantum auditorio)
- ensimmäinen luento ma 2.9. klo 10.15
Kurssilla ei juuri ole perinteistä luennointia. Kokoonnumme kuitenkin kahdesti viikossa pohtimaan lukuläksyissä opittua fysiikkaa ja harjoittelemaan sen soveltamista.
Aikataulu ja materiaali
- johdanto (materiaali)
- 1.1: liike (socrative-sessio)
- 1.2: liike (askel askeleelta, animaatio, ratkaisu)
- 2.1: säilymislait (socrative-sessio)
- 2.2: säilymislait (askel askeleelta, animaatioita, ratkaisu)
- 3.1: voima (socrative-sessio)
- 3.2: voima (askel askeleelta, ratkaisu)
- 1-3: määrien mietintä 1
- 4.1: 3D-liike (socrative-sessio)
- 4.2: 3D-liike (askel askeleelta, animaatioita, ratkaisu)
- 5.1: pyörimisliike (socrative-sessio)
- 5.2: pyörimisliike (askel askeleelta, animaatioita, ratkaisu)
- 3-5: määrien mietintä 2
- 1-5: päättöpeli
Harjoitukset
Harjoituksissa fysiikan teoria pyritään yhdistämään todellisiin fysikaalisiin ilmiöihin pohtimalla monenlaisia tehtäviä: analysoimalla kokeita, tekemällä simulaatioita, tutkimalla teoriaa. Tehtävissä on sekä ryhmässä tehtävä osuus että kysymyksiä, joihin jokainen vastaa itse, ja ratkaisut palautetaan kirjallisesti. Ryhmätöiden pisteet jaetaan ryhmän raportoiman työnjaon mukaisesti.
Aika ja paikka
- ryhmä 1: pe 8-10 (XVIII)
- ryhmä 2: pe 10-12 (XVIII)
- ryhmä 3: pe 12-14 (XVIII)
- ensimmäiset harjoitukset pe 20.9.
- ylimääräinen harjoitus: ti 15.10. 12-16 (QA)
- ylimääräinen harjoitus: ma 21.10. 10-14 (Wihuri 041)
Harjoituksia pidetään kerran viikossa periodin kolmannesta viikosta alkaen. Tällöin aloitetaan ensimmäisten tehtävien ratkaiseminen. Jokainen osallistuu vain omaan ryhmäänsä. Tehtävät 1-3 palautetaan kirjallisesti periodin viidennellä viikolla ja tehtävät 4-5 periodin seitsemännellä viikolla.
Materiaali
- Tutkimustehtävät
- Johdattelevia kysymyksiä
- Materiaali tehtävään 1
- Materiaali tehtävään 4
- Materiaali tehtävään 5
- Mathematica-materiaalia
- Johdanto tehtäviin 1+2
- Johdanto tehtävään 3
- Johdanto tehtäviin 4+5
- Esimerkkiraportteja
Ville-valmennus
Yhdessä ratkaistavien tutkimustehtävien lisäksi Villessä on runsaasti lisätehtäviä, joita voi tehdä omaan tahtiin arvosanan korottamiseksi. Laskutehtävissä tietokone kertoo heti, menikö lasku oikein. Pohdintatehtävät pisteyttää opettaja.
Tulokset ja tentit
Tulokset
Tentti
Kurssi suositellaan suoritettavaksi kurssin aikana tehtäviä tehden, jolloin tenttiin ei tarvitse osallistua. Tentti on vaihtoehtoinen suoritustapa, jos normaali osallistuminen kurssille ei ole mahdollista.
- Tentti suoritetaan Examissa piirtopöydällisellä tenttikoneella.
- Tenttiä voi yrittää kolme kertaa, minkä jälkeen suoritukset nollataan.
- Parhaat suoritukset kurssin aikana ja tenteistä lasketaan yhteen.
- Voit valita sopivan tenttiajan ilmoittautuessasi.
Termodynamiikan perusteet (FFYS5021)
Tavoitteet
Osaamistavoitteet
Kurssin suorittanut opiskelija osaa
- tutustua uuteen tietoon lukemalla oppikirjaa ja löytää tärkeimmät asiat myöhemmin uudestaan
- noudattaa annettua aikataulua
- työskennellä pienryhmässä toisten opiskelijoiden kanssa
- piirtää yksinkertaisia fysikaalisia kuvaajia ja diagrammeja
- perustella sanallisesti yksinkertaisia fysikaalisia päättelyitä
- kuvailla fysikaalisen differentiaaliyhtälön idean
- laskea koordinaattien ja nopeuksien muunnoksia eri inertiaalikoordinaatistojen välillä
- kuvailla suhteellisuusteoreettisia ilmiöitä
- laskea suhteellisuusteoreettisen energian ja liikemäärän
- kuvailla kaasujen ja nesteiden ominaisuuksia
- kuvailla tavallisia lämpöilmiöitä
- selittää termodynamiikan pääsäännöt matemaattisesti ja sanallisesti
- selittää, miten entropia rajoittaa termodynaamisia prosesseja
- tunnistaa isokoorisen, isobaarisen, isotermisen sekä adiabaattisen prosessin
- laskea ideaalikaasun tilanmuuttujat näissä prosesseissa
- laskea systeemin energian muutokset työn ja lämmön avulla.
Sisältö
Kurssi on jaettu viiteen moduuliin:
- 1: klassinen suhteellisuus
- 2: suppea suhteellisuusteoria
- 3: jatkuvan aineen fysiikkaa
- 4: hiukkasista koostuvan aineen fysiikkaa
- 5: termodynamiikka
Keskeiset kurssilla opittavat ja harjoiteltavat asiat (suluissa moduuli, johon aihe liittyy):
- suhteellisuusperiaatteen idea (1,2)
- massakeskipistekoordinaatiston ja inertiaalikoordinaatiston idea (1,2)
- sisäenergian laskeminen hiukkasten liike-energiana (1,4)
- tapahtuman idea, tapahtumien koordinaattien laskeminen Lorentz-muunnoksella (2)
- energian ja liikemäärän laskeminen lähellä valonnopeutta (2)
- aineen perusolomuodot ja niiden väliset muutokset (3)
- jatkuvan virtauksen idea, jatkuvuusyhtälö (3)
- ideaalikaasumalli ja ideaalikaasun tilanyhtälö (3,4)
- paineen, lämpötilan sekä entropian mikroskooppinen ja makroskooppinen luonne, näiden laskeminen ideaalikaasulle (3,4)
- fysikaalisten differentiaaliyhtälöiden idea (3)
- vapausasteiden ja energian ekvipartitioperiaatteen idea, ideaalikaasun ominaislämpökapasiteetin sekä sisäenergian laskeminen (4)
- termodynamiikan pääsäännöt, entropian kasvun idea (3,4,5)
- ideaalikaasun termodynaamiset perusprosessit ja niiden kuvaaminen pV-diagrammilla, adiabaattilaki, ideaalikaasun tilanmuuttujien laskeminen (5)
- työn ja lämmön laskeminen ideaalikaasuprosesseissa, lämpövoimakoneen idea, hyötysuhde ja sen rajoittuneisuuden idea (5)
Täydentävää tietoa:
- ekvivalenssiperiaatteen, näennäisvoimien ja epäinertiaalisuuden idea (1)
- hiukkasten liike-energian jakautuminen sisäenergiaksi ja liike-energiaksi makrotasolla (1,4)
- aikadilataation, pituuskontraktion ja samanaikaisuuden suhteellisuuden idea (2)
- kokoonpuristumattoman, pyörteettömän virtauksen paineen ja nopeuden laskeminen (3)
- lämmönjohtavuus, lämpövuon laskeminen (3)
- lämpölaajenemisen laskeminen (3)
- 1. kertaluvun differentiaaliyhtälön ratkaiseminen yritteellä tai separoimalla (3)
- mikro- ja makrotilojen idea, entropian kasvun mikroskooppinen perusta (4)
- kvasistaattisuuden idea (5)
- ominaislämpökapasiteetit vakiopaineessa ja vakiotilavuudessa (5)
- entropian muutosten laskeminen muille kuin ideaalikaasulle, entropiadiagrammi (5)
- Carnot'n kiertoprosessi ja hyötysuhteen yläraja (5)
Ilmoittautuminen
Kurssille ilmoittaudutaan Peppi-järjestelmän kautta. Sen lisäksi pitää kirjautua Perusall- ja Ville-järjestelmiin.
- Opinto-opas
- Ville-ilmoittautuminen (tunnus: termo-2024)
- Perusall-ilmoittautuminen
Lukuläksyt
Uusiin asioihin tutustutaan lukemalla Perusall-järjestelmässä olevaa oppikirjaa ennen asioiden käsittelyä luennoilla.
Lukutehtävä pitää tehdä aina aikatauluun merkityn päivän iltana klo 24 mennessä. Luetun pohtiminen pitää osoittaa myös keskustelemalla luetusta. Järjestelmä hyväksyy suorituksia vielä vuorokauden aikarajan jälkeenkin, mutta ei välttämättä anna enää täysiä pisteitä.
Sisältö
- 1.1: inertiaali- ja epäinertiaalikoordinaatistot
- 1.2: energian ja liikemäärän suhteellisuus
- 2.1: suhteellisuusperiaate
- 2.2: ajan ja pituuden suhteellisuus
- 2.3: avaruusaika
- 2.4: kausaliteetti, liikemäärä
- 2.5: energia
- 3.1: nesteet, kaasut, paine
- 3.2: noste, virtaukset
- 3.3: lämpötila, lämpö
- 3.4: jäähtyminen
- 3.4: ideaalikaasu, tilanmuuttujat
- 4.1: ideaalikaasun hiukkasmalli
- 4.2: vapausasteet, kaasujen lämpökapasiteetti
- 4.3: mikroskooppinen ja makroskooppinen näkökulma
- 4.4: entropia
- 5.1: termodynaamiset prosessit
- 5.2: työ ja lämpö perusprosesseissa
- 5.3: entropia perusprosesseissa
- 5.4: lämmön muuttaminen työksi
Muuta materiaalia
Luennot
Aika ja paikka
- ma 10-12 (Natura XIV)
- ke 10-12 (Quantum auditorio)
Kurssilla ei juuri ole perinteistä luennointia. Kokoonnumme kuitenkin kahdesti viikossa pohtimaan lukuläksyissä opittua fysiikkaa ja harjoittelemaan sen soveltamista.
Aikataulu ja materiaali
- johdanto (materiaali)
- 1.1: klassinen suhteellisuus (socrative-sessio)
- 1.2: klassinen suhteellisuus (askel askeleelta, ratkaisu)
- 2.1: suhteellisuusteoria (socrative-sessio)
- 2.2: suhteellisuusteoria (askel askeleelta, ratkaisu)
- 3.1: jatkuva aine (socrative-sessio)
- 3.2: jatkuva aine (askel askeleelta, ratkaisu)
- 1-3: määrien mietintä 1
- 4.1: hiukkasten fysiikkaa (socrative-sessio)
- 4.2: hiukkasten fysiikkaa (askel askeleelta, ratkaisu)
- 5.1: termodynamiikka (socrative-sessio)
- 5.2: termodynamiikka (askel askeleelta, ratkaisu)
- 3-5: määrien mietintä 2
- 1-5: päättöpeli
Harjoitukset
Harjoituksissa fysiikan teoria pyritään yhdistämään todellisiin fysikaalisiin ilmiöihin pohtimalla monenlaisia tehtäviä: analysoimalla kokeita, tekemällä simulaatioita, tutkimalla teoriaa. Tehtävissä on sekä ryhmässä tehtävä osuus että kysymyksiä, joihin jokainen vastaa itse, ja ratkaisut palautetaan kirjallisesti. Ryhmätöiden pisteet jaetaan ryhmän raportoiman työnjaon mukaisesti.
Aika ja paikka
- ryhmä 1: pe 8-10 (XVIII)
- ryhmä 2: pe 10-12 (XVIII)
- ryhmä 3: pe 12-14 (XVIII)
- itsenäisyyspäivän vuoksi ei harjoituksia 6.12.
- korvaavat harjoitukset ti 3.12. 8-10 (XVI) ja 10-14 (XVIII)
- ylimääräinen harjoitus: ti 10.12. 10-13 (Ls. I)
- ylimääräinen harjoitus: ma 16.12. 10-14 (Wihuri 041)
Harjoituksia pidetään kerran viikossa periodin kolmannesta viikosta alkaen. Tällöin aloitetaan ensimmäisten tehtävien ratkaiseminen. Jokainen osallistuu vain omaan ryhmäänsä. Tehtävät 1-3 palautetaan kirjallisesti periodin viidennellä viikolla ja tehtävän 4-5 periodin seitsemännellä viikolla.
Materiaali
- Tutkimustehtävät
- Johdattelevia kysymyksiä
- Materiaali tehtävään 1
- Materiaali tehtävään 3
- Materiaali tehtävään 5
- Johdanto tehtäviin 1+2
- Johdanto tehtävään 3
- Johdanto tehtäviin 4+5
Ville-valmennus
Yhdessä ratkaistavien tutkimustehtävien lisäksi Villessä on runsaasti lisätehtäviä, joita voi tehdä omaan tahtiin arvosanan korottamiseksi. Laskutehtävissä tietokone kertoo heti, menikö lasku oikein. Pohdintatehtävät pisteyttää opettaja.
Tulokset ja tentit
Tentti
Kurssi suositellaan suoritettavaksi kurssin aikana tehtäviä tehden, jolloin tenttiin ei tarvitse osallistua. Tentti on vaihtoehtoinen suoritustapa, jos normaali osallistuminen kurssille ei ole mahdollista.
- Tentti suoritetaan Examissa piirtopöydällisellä tenttikoneella.
- Tenttiä voi yrittää kolme kertaa, minkä jälkeen suoritukset nollataan.
- Parhaat suoritukset kurssin aikana ja tenteistä lasketaan yhteen.
- Voit valita sopivan tenttiajan ilmoittautuessasi.
Sähkömagnetismin perusteet (FFYS5022)
Tavoitteet
Osaamistavoitteet
Kurssin suorittanut opiskelija osaa
- lukea tavoitteellisesti oppikirjaa ja tehdä yhteenvedon lukemastaan
- noudattaa aikataulua ja suunnitella työskentelynsä sen mukaan
- työskennellä pienryhmässä suunnitelmallisesti
- piirtää tietokoneella yksinkertaisia fysikaalisia kuvaajia
- laatia yksinkertaisen kirjallisen raportin
- kuvailla, millaisia sähkömagneettisia kenttiä varatut hiukkaset ja sähkövirrat synnyttävät
- kuvailla, miten muuttuvat sähkö- ja magneettikentät vaikuttavat toisiinsa
- selittää Maxwellin yhtälöt matemaattisesti ja sanallisesti
- laskea sähkömagneettisen kentän symmetrisissä systeemeissä
- laskea hiukkasiin ja johtimiin vaikuttavat sähkömagneettiset voimat, kun sähkömagneettinen kenttä tunnetaan
- laskea vastuksista, kondensaattoreista, paristoista ja käämeistä koostuvan tasavirtapiirin virran ja potentiaalin piirin eri osissa.
- selittää, kuinka tällainen piiri reagoi muutoksiin kuten kytkimen kääntämiseen
Sisältö
Kurssi on jaettu viiteen moduuliin:
- 1: sähkövaraus ja -kenttä
- 2: potentiaali ja kapasitanssi
- 3: virtapiiri
- 4: magnetismi
- 5: sähkömagnetismi
Keskeiset kurssilla opittavat ja harjoiteltavat asiat (suluissa moduuli, johon aihe liittyy):
- sähkövaraus, varauksen säilymislaki, sähköinen vuorovaikutus, dipoli (1)
- sähkökentän määritelmä ja kuvaaminen vektoreina ja kenttäviivoilla, sähkökentän laskeminen pistemäisille ja symmetrisille varauksille (1)
- potentiaalin määritelmä ja sen yhteys sähkökenttään, toisen piirtäminen tai laskeminen, kun toinen tunnetaan (2)
- gradientin idea ja laskeminen (2)
- viiva- ja pintaintegraalin idea (2,4)
- kondensaattorin idea ja kapasitanssin määritelmä, kapasitanssien yhdistäminen (2)
- sähkövirran ja resistanssin idea ja määritelmä, Ohmin laki sähkövirralle, resistanssien yhdistäminen (3)
- Kirchhoffin säännöt, potentiaalien ja virtojen laskeminen tasavirtapiirissä (3)
- liikkuvien varausten, sähkövirtojen ja dipolien magneettikentän ja magneettisen voiman suunnan päättely oikean käden säännöllä (4)
- kestomagneettien rakenteen ja niiden välisen vuorovaikutuksen idea (4)
- induktiojännitteen ja virran laskeminen induktiolailla, pyörteisten sähkökenttien ja muuttuvan magneettikentän yhteys (5)
- käämin idea ja induktanssin määritelmä (5)
- RC- ja RL-piirien idea, nopeiden ja hitaiden muutosten tunnistaminen (3,5)
Täydentävää tietoa:
- sähkövuon määritelmä ja sen yhteys kenttäviivoihin (1)
- viiva- ja pintaintegraalin laskeminen (2,4)
- sähkökentän tai potentiaalin laskeminen integroimalla (1,2)
- sähkökenttä ja potentiaali eristeissä, polarisoitumisen idea (1,2)
- virrantiheyden idea, sähkövirran ja virrantiheyden välinen yhteys, resistanssin mikroskooppinen perusta ja Ohmin laki virrantiheydelle (3)
- potentiaalin ja virran ratkaiseminen ajan funktiona RC- ja RL-piirissä (3,5)
- magneettikentän ja magneettisen voiman laskeminen symmetrisessä systeemissä (4)
- dipoliin kohdistuvan voiman momentin sekä sen potentiaalienergian laskeminen (4)
- magnetismin suhteellisuusteoreettisen alkuperän idea, sähkömagneettisen kentän suhteellisuus (5)
- induktion mikroskooppinen perusta eri koordinaatistoissa (5)
- pyörteisten magneettikenttien ja muuttuvan sähkökentän välinen yhteys (5)
Ilmoittautuminen
Kurssille ilmoittaudutaan Peppi-järjestelmän kautta. Sen lisäksi pitää kirjautua Perusall- ja Ville-järjestelmiin.
- Opinto-opas
- Ville-ilmoittautuminen (tunnus: sahko-2025)
- Perusall
Lukuläksyt
Uusiin asioihin tutustutaan lukemalla Perusall-järjestelmässä olevaa oppikirjaa ennen asioiden käsittelyä luennoilla.
Lukutehtävä pitää tehdä aina aikatauluun merkityn päivän iltana klo 24 mennessä. Luetun pohtiminen pitää osoittaa myös keskustelemalla luetusta. Järjestelmä hyväksyy suorituksia vielä vuorokauden aikarajan jälkeenkin, mutta ei välttämättä anna enää täysiä pisteitä.
Sisältö
- 1.1: sähköinen vuorovaikutus
- 1.2: sähkökenttä
- 1.3: varatun kappaleen kenttä
- 1.4: Gaussin laki
- 1.5: symmetrisiä sähkökenttiä
- 2.1: potentiaali
- 2.2: potentiaali ja sähkökenttä
- 2.3: kentän ja varauksen hallinta
- 2.4: jännite ja kapasitanssi
- 3.1: sähkövirta
- 3.2: resistanssi
- 3.3: virtapiiri
- 3.4: muuttuva virtapiiri
- 3.5: energia virtapiirissä
- 4.1: magneettikenttä
- 4.2: magneettikentän määrittäminen
- 4.3: Gaussin ja Amperen lait
- 4.4: dipolit
- 4.5: dipolit ulkoisessa kentässä
- 5.1: sähkömagneettinen induktio
- 5.2: sähkömagneettinen vuorovaikutus
- 5.3: Faradayn laki, induktanssi
- 5.4: magneettikentän energia
- 5.5: Maxwellin yhtälöt
Luennot
Aika ja paikka
- ma 12-14 (Quantumin auditorio)
- to 10-12 (Quantumin auditorio)
- Ensimmäinen luento ma 13.1.2025
Kurssilla ei juuri ole perinteistä luennointia. Kokoonnumme kuitenkin kahdesti viikossa pohtimaan lukuläksyissä opittua fysiikkaa ja harjoittelemaan sen soveltamista.
Aikataulu ja materiaali
- johdanto
- 1.1: sähkövaraus ja -kenttä
- 1.2: sähkövaraus ja -kenttä (askel askeleelta)
- 2.1: potentiaali ja kapasitanssi
- 2.2: potentiaali ja kapasitanssi (askel askeleelta)
- 3.1: virtapiiri
- 3.2: virtapiiri (askel askeleelta)
- 1-3: määrien mietintä 1
- 4.1: magnetismi
- 4.2: magnetismi (askel askeleelta)
- 5.1: sähkömagnetismi
- 5.2: sähkömagnetismi (askel askeleelta)
- 3-5: määrien mietintä 2
- 1-5: päättöpeli
Harjoitukset
Harjoituksissa fysiikan teoria pyritään yhdistämään todellisiin fysikaalisiin ilmiöihin pohtimalla monenlaisia tehtäviä: analysoimalla kokeita, tekemällä simulaatioita, tutkimalla teoriaa. Tehtävissä on sekä ryhmässä tehtävä osuus että kysymyksiä, joihin jokainen vastaa itse, ja ratkaisut palautetaan kirjallisesti. Ryhmätöiden pisteet jaetaan ryhmän raportoiman työnjaon mukaisesti.
Aika ja paikka
- ryhmä 1: ti 12-14 (XVIII)
- ryhmä 2: ti 14-16 (XVIII)
- ryhmä 3: ti 16-18 (XVIII)
Harjoituksia pidetään kerran viikossa periodin kolmannesta viikosta alkaen. Tällöin aloitetaan ensimmäisten tehtävien ratkaiseminen. Jokainen osallistuu vain omaan ryhmäänsä. Tehtävät 1-3 palautetaan kirjallisesti periodin viidennellä viikolla ja tehtävän 4-5 periodin seitsemännellä viikolla.
Materiaali
- Tutkimustehtävät
- Auttavia kysymyksiä
- Materiaali tehtävään 2
- Materiaali tehtävään 5
- piirisimulaattoreita
Ville-valmennus
Yhdessä ratkaistavien tutkimustehtävien lisäksi Villessä on runsaasti lisätehtäviä, joita voi tehdä omaan tahtiin arvosanan korottamiseksi. Laskutehtävissä tietokone kertoo heti, menikö lasku oikein. Pohdintatehtävät pisteyttää opettaja.
Tulokset ja tentit
Tentti
Kurssi suositellaan suoritettavaksi kurssin aikana tehtäviä tehden, jolloin tenttiin ei tarvitse osallistua. Tentti on vaihtoehtoinen suoritustapa, jos normaali osallistuminen kurssille ei ole mahdollista.
- Tentti suoritetaan Examissa piirtopöydällisellä tenttikoneella.
- Tenttiä voi yrittää kolme kertaa, minkä jälkeen suoritukset nollataan.
- Parhaat suoritukset kurssin aikana ja tenteistä lasketaan yhteen.
Aaltoliikkeen perusteet (FFYS5023)
Tavoitteet
Osaamistavoitteet
Kurssin suorittanut opiskelija osaa
- lukea tavoitteellisesti oppikirjaa ja soveltaa lukemaansa
- noudattaa aikataulua ja suunnitella työskentelynsä sen mukaan
- työskennellä pienryhmässä ja organisoida ryhmätyötä
- piirtää tietokoneella siistejä fysikaalisia kuvaajia
- laatia siistin kirjallisen raportin
- laskea tai lukea kuvasta harmonisen aallon amplitudin, aallonpituuden, aaltoluvun, taajuuden, kulmataajuuden ja intensiteetin
- esittää aaltojen superposition vaiheenosoittimilla ja Fourier-sarjoilla
- kuvailla ja selittää aaltojen ilmiöitä: heijastuminen, taittuminen, seisovat aallot, polarisaatio, dispersio, Doppler-ilmiö
- piirtää valon kulun linsseissä sädemallilla
- kuvailla ja selittää valon interferenssi- ja diffraktioilmiöitä aaltomallilla
- selittää, miten kvanttimekaniikassa hiukkasen paikkaa ja liikemäärää kuvataan aaltofunktiolla
- kuvailla epätarkkuusperiaatteen
- kuvailla elektronin ominaistiloja yksiulotteisissa systeemeissä sekä vetyatomissa
Sisältö
Kurssi on jaettu viiteen moduuliin:
- 1: jaksollinen liike
- 2: yksulotteinen aaltoliike
- 3: kolmiulotteinen aaltoliike
- 4: kvanttimekaaniset aallot
- 5: kvantittuminen
Keskeiset kurssilla opittavat ja harjoiteltavat asiat (suluissa moduuli, johon aihe liittyy):
- amplitudin, jaksonajan, taajuuden, kulmataajuuden, aallonpituuden, aaltoluvun ja vaiheen määritelmät ja niiden väliset matemaattiset yhteydet (1,2)
- yhdistettyjen värähtelyiden amplitudin ja vaiheen laskeminen ja määrittäminen vaiheenosoittimilla (1,3)
- aaltofunktion matemaattinen ja graafinen kuvaus, aaltojen superpositioperiaate, aaltojen käyttäytyminen rajapinnoilla, heijastuminen ja taittuminen (2,3)
- Fourier-analyysin idea, Fourier-muunnoksen kuvaajan tulkitseminen (1,2,4)
- dispersion idea ja siitä johtuvat ilmiöt, vaihe- ja ryhmänopeuden laskeminen (2,4)
- seisovien aaltojen idea, sallittujen värähtelyjen määrittäminen (2,5)
- värähtelyjen ja aaltojen energia, energiatiheys ja intensiteetti (1,2,3)
- interferenssin ja diffraktion idea ja siitä johtuvat ilmiöt (3)
- sädeoptiikan ja sädekaavioiden piirtämisen idea (3)
- fotonimallin idea, valon klassisen ja kvanttimekaanisen mallin erot valosähköisessä ilmiössä ja kaksoisrakokokeessa (4)
- kompleksilukujen perusominaisuudet, kompleksinen eksponenttifunktio (1,4,5)
- kvanttimekaanisen aaltofunktion ja aaltolukuesityksen idea, hiukkasen paikan, liikemäärän, liike-energian ja kokonaisenergian tai niiden todennäköisyysjakaumien laskeminen (4)
- epätarkkuusperiaatteen idea (4)
- kvantittumisen idea, sallittujen värähtelyjen määrittäminen, kvanttilukujen idea ja lukumäärä yksi- ja kolmiulotteisessa systeemissä (2,5)
- kvanttimekaanisen atomimallin idea, elektronin ominaistilat ja niiden energiat vetyatomissa (5)
Täydentävää tietoa:
- likimain harmoninen liike, approksimaatio sarjakehitelmillä (1)
- vaimennetun ja pakotetun värähtelyn sekä resonanssin idea (1)
- aaltofunktion laskeminen Fourier-kertoimista (1,2,4)
- aaltoyhtälön idea, valonnopeuden ja sähkömagnetismin peruslakien välinen yhteys (2,3)
- Doppler-ilmiön idea ja Doppler-siirtyneiden taajuuksien laskeminen (2)
- polarisaation idea, polarisaattorin vaikutus aallon intensiteettiin (3)
- kaksoisraon, hilan ja leveän raon läpi kulkevan valon intensiteettijakauman laskeminen (3)
- interferometrin idea (3)
- kvanttimekaniikan ja atomimallin kehitykseen johtaneita kokeellisia tuloksia (4,5)
- epätarkkuusperiaatteen perustelu Fourier-analyysin avulla (2,4)
- stationaaristen ja ei-stationaaristen tilojen idea (5)
- Schrödingerin yhtälö, ominaistilojen ja energioiden laskemisen periaate (5)
- elektronin aaltofunktion radiaali- ja kulmariippuvat osuudet, kiertoliike ytimen ympäri sekä kulmaliikemäärä (5)
- spinin idea, Paulin sääntö, usean elektronin atomien rakenteen idea, spektroskooppinen notaatio (5)
Ilmoittautuminen
Kurssille ilmoittaudutaan Peppi-järjestelmän kautta. Sen lisäksi pitää kirjautua Perusall- ja Ville-järjestelmiin.
- Opinto-opas
- Ville-ilmoittautuminen (tunnus: aalto-2025)
- Perusall
Lukuläksyt
Uusiin asioihin tutustutaan lukemalla Perusall-järjestelmässä olevaa oppikirjaa ennen asioiden käsittelyä luennoilla.
Lukutehtävä pitää tehdä aina aikatauluun merkityn päivän iltana klo 24 mennessä. Luetun pohtiminen pitää osoittaa myös keskustelemalla luetusta. Järjestelmä hyväksyy suorituksia vielä vuorokauden aikarajan jälkeenkin, mutta ei välttämättä anna enää täysiä pisteitä.
Sisältö
- 1.1: harmoninen värähtely
- 1.2: harmonisen liikkeen kuvaus
- 1.3: likimain harmoninen liike
- 1.4: yhdistetyt värähtelyt
- 1.5: resonanssi
- 2.1: aaltoliike
- 2.2: harmoniset aallot, aaltojen energia
- 2.3: superpositio
- 2.4: rajapinnat, seisovat aallot
- 2.5: dispersio, Doppler-ilmiö, aaltoyhtälö
- 3.1: intensiteetti, taittuminen
- 3.2: polarisaatio, interferenssi
- 3.3: sähkömagneettiset aallot, valo
- 3.4: valo linsseissä ja raoissa
- 3.5: valon diffraktio
- 4.1: valosähköinen ilmiö, fotoni
- 4.2: kvanttimekaaniset hiukkaset
- 4.3: todennäköisyystulkinta
- 4.4: epätarkkuusperiaate
- 5.1: kvantittuminen
- 5.2: Schrödingerin yhtälö
- 5.3: elektroni kolmessa ulottuvuudessa, atomimalli
- 5.4: elektronin kiertoliike atomissa
- 5.5: spin, orbitaalit
Luennot
Aika ja paikka
- ma 12-14 (Quantum auditorio)
- to 10-12 (Quantum auditorio)
- Pääsiäisestä johtuen ma 21.4. ei ole luentoa. Korvaava luento on ke 23.4. 14-16 (Quantum Auditorio).
Kurssilla ei juuri ole perinteistä luennointia. Kokoonnumme kuitenkin kahdesti viikossa pohtimaan lukuläksyissä opittua fysiikkaa ja harjoittelemaan sen soveltamista.
Aikataulu ja materiaali
- johdanto
- 1.1: jaksollinen liike
- 1.2: jaksollinen liike (askel askeleelta)
- 2.1: yksiulotteinen aaltoliike
- 2.2: yksiulotteinen aaltoliike (askel askeleelta)
- 3.1: kolmiulotteinen aaltoliike
- 3.2: kolmiulotteinen aaltoliike (askel askeleelta)
- 1-3: määrien mietintä 1
- 4.1: kvanttimekaaniset aallot
- 4.2: kvanttimekaaniset aallot (askel askeleelta)
- 5.1: kvantittuminen
- 5.2: kvantittuminen (askel askeleelta)
- 3-5: määrien mietintä 2
- 1-5: päättöpeli
Muuta materiaalia
Harjoitukset
Harjoituksissa fysiikan teoria pyritään yhdistämään todellisiin fysikaalisiin ilmiöihin pohtimalla monenlaisia tehtäviä: analysoimalla kokeita, tekemällä simulaatioita, tutkimalla teoriaa. Tehtävissä on sekä ryhmässä tehtävä osuus että kysymyksiä, joihin jokainen vastaa itse, ja ratkaisut palautetaan kirjallisesti. Ryhmätöiden pisteet jaetaan ryhmän raportoiman työnjaon mukaisesti.
Aika ja paikka
- ryhmä 1: ti 12-14 (XVIII)
- ryhmä 2: ti 14-16 (XVIII)
- ryhmä 3: ti 16-18 (XVIII)
Harjoituksia pidetään kerran viikossa periodin kolmannesta viikosta alkaen. Tällöin aloitetaan ensimmäisten tehtävien ratkaiseminen. Jokainen osallistuu vain omaan ryhmäänsä. Tehtävät 1-3 palautetaan kirjallisesti periodin viidennellä viikolla ja tehtävän 4-5 periodin seitsemännellä viikolla.
Materiaali
- Tutkimustehtävät
- Auttavia kysymyksiä
- Materiaali tehtävään 1
- Simulaatio tehtävään 3
- Materiaali tehtävään 4
Ville-valmennus
Yhdessä ratkaistavien tutkimustehtävien lisäksi Villessä on runsaasti lisätehtäviä, joita voi tehdä omaan tahtiin arvosanan korottamiseksi. Laskutehtävissä tietokone kertoo heti, menikö lasku oikein. Pohdintatehtävät pisteyttää opettaja.
Tulokset ja tentit
Tentti
Kurssi suositellaan suoritettavaksi kurssin aikana tehtäviä tehden, jolloin tenttiin ei tarvitse osallistua. Tentti on vaihtoehtoinen suoritustapa, jos normaali osallistuminen kurssille ei ole mahdollista.
- Tentti suoritetaan Examissa piirtopöydällisellä tenttikoneella.
- Tenttiä voi yrittää kolme kertaa, minkä jälkeen suoritukset nollataan.
- Parhaat suoritukset kurssin aikana ja tenteistä lasketaan yhteen.