Miten digitaalisuus tukee oppimista ja opettamista?
Digitaalisuus on katsottu nykypäivän opetuksessa ja oppimisessa niin olennaiseksi asiaksi, että se on yksi perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 laaja-alaisista taidoista: Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen (L5). Tieto- ja viestintäteknologian käyttämisen taidon katsotaan olevan yksi kansalaistaito. Lähes kaikissa ammateissa tarvitaan digitaalista osaamista. Tavallisesta arjesta selviäminen ilman digitaalisia taitoja on jatkuvasti haastavampaa, ehkä jopa mahdotonta.
Digitalisaatio rikastuttaa opetuksessa käytössä olevia materiaaleja ja oppimisympäristöjä. Digitaalisten oppimateriaalien etuja ovat monimediaisuus ja interaktiivisuus. Myös sisältöjen päivittyminen tapahtuu nopeammin kuin painetussa oppimateriaalissa. Oppimateriaalian lisäksi muutakin aineistoa on saatavilla valtavasti. Erilaisten aineistojen käsittely parantaa oppilaan monilukutaitoa.
Digitaalisuus lisää tasa-arvoa. Oppijan on mahdollista päästä käsiksi laajaan kirjoon erilaista materiaalia suhteessa edullisen laitteen avulla. Etäisyys lähimmästä kirjastosta tai perheen varallisuus eivät vaikuta enää yhtä paljon opetukseen ja oppimiseen kuin ennen. oppilaiden omat laitteet ja digitaalinen oppimateriaali mahdollistavat flipped classroom -tyyppisen opetuksen: Oppilas tutustuu kotona määrättyyn aineistoon, esimerkiksi katsoo videon tai lukee tekstin, jonka jälkeen koulussa voidaan keskittyä aiheen syvällisempään käsittelyyn.
Digitaalisuus mahdollistaa uudenlaisen vuorovaikutuksen. Enää ei tarvitse matkustaa maailman toiselle puolelle voidakseen keskustella ja vaihtaa ajatuksia siellä asuvien ihmisten kanssa. Toisten kulttuurien tuntemus avartaa oppijan maailmankuvaa, ja kommunikointi vieraskielisten kanssa parantaa kielitaitoa.
Digitaalisuus tekee opetuksen yksilöimisestä helpompaa. Joissain järjestelmissä on automaattinen osaamisen seuranta, joka lisää haastetta oppimisen myötä. Myös opettajan tekemä seuranta on helpompaa kuin aikaisemmin. Pienien testien ja kokeiden tekeminen onnistuu monilla järjestelmillä. Useissa järjestelmissä on myös automaattinen tarkistus ja jonkinlaisia tilastotyökaluja. Tilastojen avulla opettaja voi paremmin suunnitella opetustaan.
Digitaalisuus tukee oppimista ja opetusta kuitenkin vain jos sitä osataan käyttää oikein. Opettajan perustaitoihin kuuluu digitaalinen osaaminen.
Digitaalisuus on työväline, ei itseisarvo.