Nyt kun taas muistan postata tänne lisää.
Postauksen pelit:
Grounded
Terraria
Smalland
The Planet Crafter
Ocean World: Eden Crafters Prologue
Grounded – elokuvatyylillä “Kulti, kutistin kakarat”
Pelimuotona yksinpeli (minun pelaamana) tai Online Co-op moninpelinä.
Ideana on selviytyä erilaisten muurahaisten, toukkien (larva), kovakuoriaisten, luteiden (stinkbug), ampiaisten ja mehiläisten keskellä mini-kokoisena – yksi ruohonkorsi on 3-4 kertaa pelaajan kokoinen, portaan korkeus talon kuistille on 30-40 kertaa pelaajan korkeus. Saalistettavina kirvat, kärsäkkäät, pienet madon toukat ja suunnilleen puolet pelaajan koosta olevat mäkärät. Ja vaarattomia, jollei hyökkää, ovat tulikärpäset ja kovalla kuorella varustetut nivelkuoriaiset (Roly Poly). Kaikki näiden sairastuneet versiot ovat toki hyökkääviä ja näin ollen myös vaarallisia.
Hiekkalaatikolla ja kaatuneen grillin alueella kuumuus on pelaajalle liian suuri. Pelaaja voi hankkia mutaatioita itselleen, jotka auttavat selviytymään myös näillä alueilla. Suurin potentiaalinen hyöty pelaajalla on kyky rakentaa ruohonkorsista, kivistä, savesta jne. rakenteita, työkaluja, varusteita, jotka auttavat osaltaan selviytymään.
Lammessa tai vesialueilla on kaloja, vesikirppuja, sääskiä vihollisina ja saalistettavina nuijapäät ja vesiveneilijät
Keräämällä “ruokaa” kuten sieniä, eläinten ja hyönteisten “lihaa” tai kasvattamalla niitä kasvatusalustoilla omassa tukikohdassa, jonka voi rakentaa maan pinnalle tai korkealle puunrunkoon keskellä pelialuetta olevan tammen luo. Maan pinnalle rakentamisessa on huonona puolena se, että muurahaiset varastavat ruokatuotteet pelaajalta, korkealle rakennettuna ne ovat turvassa. Tammen luona on kuitenkin pelaajalle vaarallisia vihollisia: Hämähäkkejä, jotka ovat 0,5-4 kertaa pelaa pelaajan kokoisia riippuen hämähäkin lajista tai sen kasvuasteesta ja myrkyllisiä.
Yritys, joka on pienentänyt pelaajan, on ilkeä, käyttänyt hyväkseen professoria, kuka on rakentanut robotin tai robotteja avukseen, joista osa on suojelua varten tarkoitettu, mutta professorin kadottua, ovat pelaajalle vaarallisia.
Lopullisena haasteena on löytää professori ja tulla jälleen isoksi.
Terraria
2D – kaiva, rakenna, tee esineitä ja selviydy tyylinen peli.
Pelaaja voi luoda usean eri tyyppisen ja eri vaikeustasolle tulevan hahmon ja useamman kahdesta tyypistä Corruption ja Crimson eri vaikeustasolla olevia maailmoja. Hahmo voi kuljettaa yhdestä maailmasta toiseen tavaroita ja näin jatkaa siitä, mihin toisessa maailmassa jäi. Poikkeuksena on helpoimman ja muiden vaikeampien tasojen väli.
Pelaajan taso “Journey” voi pelata vain saman tason maailmoissa. Tässä tavaroiden kopioiminen on mahdollista, kunhan täyttää ensin sen vaatimukset, joten taso on hyvin helppo aloittelijan taso. Classic ja sitä vaikeamman tason hahmo voi pelata Classic tai sitä vaikeamman tason maailmoissa.
Varusteilla on merkitystä. Suurin osa aseista mahdollistaa vain lyhyen kantaman osumat, kuten miekat, hakut, vasarat jne. Pitkän kantaman aseista useimmat eivät riko tai läpäise esteitä. Maagisista aseista osa läpäisee esteitä ja samoin harvinaisista aseista osa on pitkän kantaman miekkoja jotka läpäisevät esteitä ja legendaarisista aseista paras läpäisee esteet hyvin pitkällä kantamalla.
Suurin osa vihollisista, kuten limat, zombit, linnut, mehiläiset jne. pystyvät liikkumaan vain pinnoilla läpäisemättä esteitä, osa pystyy avaamaan ovet, muttei kaikki. Sitten on harvinaisia vihollisia kuten haamut, jotka läpäisevät kaikki esteet, mutta pelaajan aseet tehoavat niihin, myös lyhyen kantaman puiset miekat. Osa on eeppisiä ja legendaarisista vihollisista kaikki läpäisevät esteet ja pelaaja saattaa tarvita avointa tilaa ja koukkuja, jotka voi kiinnittää avoimen tilan seiniin kantomatkan säteellä voittaakseen tällaiset viholliset.
Pelialueen laajuus riippuu maailman koosta: pieni, keskisuuri ja suuri. Pienissä maailmoissa oikean ja vasemman reunan tavoittaa kohtalaisen nopeasti, suurissa maailmoissa saattaa joutua yrittämään useamman “kuoleman” (death) ja “uudelleen muodostumisen” (spawn) jälkeen. Pelaajan kuolema muodostaa ristin/muistomerkin maailmaan ja pelaajan pudottamat esineet löytyvät sieltä tietyn ajan kuoleman jälkeen, mutta aikanaan katoavat, jos pelaaja ei tavoita muistomerkkiä enää uudelleen.
Legendaarisen vaikeustason pelimaailma vaatii käytettävissä olevaa ruokaa riittävästi, jottei kuole sen lisäksi, että maailmassa olevat viholliset ovat vaikeammin eliminoitavissa, kuin helpomman tason maailmoissa ja tämä tarkoittaa myös legendaarisilla aseilla tämä pelimaailma on erittäin haastava ellei lähes mahdoton.
NPC (ei pelattavat hahmot) muodostavat pelaajalle mahdollisuuden ansaita rahaa, hankkia parempia esineitä tai tarvittavia esineitä rakentaakseen maailmaa paremmin toimivaksi.
Aivan maailman pohjalla on laavaa ja avaruudessa korkeimmalla on painoton tila, jotka molemmat ääripäät ja niissä liikkuminen aiheuttavat haasteita. Jos pelaajalla ei ole siipiä tai alusta, jolla lentää, avaruuteen pääsee rakentamalla tasoja, mutta siellä olevat viholliset voivat kohtuullisen helposti tappaa pelaajan alkuvaiheessa, kun ei ole kunnollisia varusteita taistella näitä vastaan ja lohikäärmeet liikkuvat myös esteiden läpi, jolloin edes seinien rakentaminen kiivettävälle alueelle ei estä niitä tulemasta pelaajan tilaan.
Materiaalien ja esineiden kirjo on valtava. Pelaaja voi säilyttää niitä arkuissa tai vaatekaapeissa, joiden koko ja muoto ja värit vaihtelevat.
Pelin haasteena ei ole vain viholliset vaan myös liikkuminen alueille, joissa pelaajan olisi seuraavaksi tarkoitus operoida. Teleportaatio on yksi tapa nopeaan liikkumiseen. Maailman osia ovat aluksi metsä (forest), aavikko (desert), luolat (underground / cavern), viidakko (jungle), sieni (mushroom), lumi (snow) meri (sea) ja corrupt tai crimson ja myöhemmin pelin edetessä hallow. Näihin löytyy pelistä jostain NPC hahmolta tai arkusta teleportaatioesine (pylon), joista muihin paitsi crimson ja corrupt alueille ei ole omaa, mutta sitten on universaali pylon, jota voi käyttää. Teleportaatio kotiin onnistuu usealla eri tavalla kaikkialta käyttämällä teleportaatiojuomia, peilejä tai satunnaiseen paikkaan vievää juomaa. Kolmantena on teleportaation alusta ja siirtymään tarvitaan 2 alustaa, kytkin tai painolaatta ja johto, joka voi olla 1 viidestä käytettävissä olevasta väristä. Ja pelin edetessä pelaaja voi ostaa teleportaatio aseen, jolla voi luoda kaksi pistettä keltainen ja sininen, joiden välillä liikkua, mutta näillä on rajoitettu kantomatka.
Elementit, kuten vesi ja hunaja voivat tappaa pelaajan, koska ei pysty hengittämään niissä ja käytettävissä olevan hapen määrä on rajoitettu. Elementtinä laava on polttava. Näillä alueilla liikuttaessa on kuitenkin pelissä saatavilla olevia apuja. Pelaaja voi muuttua vedessä tai hunajassa mereneläväksi (merpeople) ja hengittää. Polttava laava amuletilla tuottaa rajoitetun immuniteetin (7 sekuntia), joten laavaan pudotessaan voi selviytyä elävänä … ja ehkä kerätä sen pohjalle pudonneet laavassa tuhoutumattomat esineet. Nämä ovat juoksevia elementtejä ja kiinteillä seinä tai maa-aineksilla erotettavissa tai rakennettavaksi altaiksi. Näistä juoksevista aineista on vielä yksi taianomainen hohtava aine (shimmer), jota ei voi varastoida pelaajan astioihin (bowl), mutta voi siirtää putkilla ja pumpuilla paikasta A paikkaan B esim. pelaajan tekemään altaaseen ja tämä aines muuttaa esineitä toiseksi tai on muuttamatta ja jää altaan pohjalle. Pelaaja putoaa tämän läpi seuraavaan alla olevaan tyhjään alueeseen, joka voi pahimmillaan olla laava-allas, vähintään pelaajan korkuinen tyhjä tila.
Elementit hiekka, loska, jonkinlainen juoksuhiekka (slit) ovat alaspäin putoavia, ellei niillä ole jotain muuta pohjarakennetta kuten taso tai muu maa-aines, jonka saa kiinnitettyä seinään tai vieressä olevaan maa-aineeseen tai rakenteeseen (block, tile jne.). Näiden pudotessa päälle, pelaaja voi jäädä jumiin ja putoava aine lopulta tappaa pelaajan, ellei toimi nopeasti rakentaakseen “katon” esim. taso rakenteella ja kaivamalla tyhjentämällä pelaajan kohdalle tilan, jossa voi liikkua.
Pelin voi legendojen mukaan kuulemma jollain tavalla “voittaa”, en vain itse ole vielä niin paljon systemaattisesti jaksanut pelata tätä, jotta olisin saavuttanut sellaisen pisteen.
Jos ei ole riittävästi aikaa tähän peliin tai tylsistyy nopeasti saman toistamiseen, tämä ei taida olla pelisi. Mutta tässä on oma viehätyksensä ja se voi olla riittävän koukuttava jatkaaksesi pelaamista kymmeniä, satoja tai tuhansia pelitunteja – itsellä 1350 pelituntia takana ja “vasta” 90% saavutuksista saavutettuna.
Smalland: Survive the wilds
Nimensä mukaisesti hieman saman tyyppinen kuin Grounded. Tässä pelissä eteneminen voi tyssätä nopeasti vaikeutuvien vihollisten takia. Kerää, rakenna, tapa eläimiä, luo esineitä ja pakene ylivoimaisia vihollisia selviytyäksesi.
Pelihahmo on tonttu (elf). Pieni muurahainen on hieman pelaajaa pienempi, joten ampiainen on kaksi kertaa pelaajan kokoinen ja paljon vaarallisempi. Rakennusaineiden kerääminen on hankalaa ja osa pelielementeistä ei toimi, kuten ehkä pitäisi ja luoliin ei pääse, vain niiden suulle ja luolissa voi olla vihollisia, joiden pudottamia jäänteitä tarvitsisi selviytyäkseen paremmin.
Alle 10 tunnin pelaamisen jälkeen minulla ei tästä ole paljon sanottavaa, saattaisi olla mielenkiintoinen, jos vaikeustaso etenemisessä ei kasvaisi niin nopeasti. Haasteita haluaville tämä voi olla juuri se, mitä he etsivät.
The Planet Crafter
Tila: Maksullinen peli ja yksi lisäosa
Itse hankin tämän ilmaisversiona, kun peli oli Early Access tilassa.
Pelaaja pudotetaan tai putoaa planeetalle pelastuskapselissa (aivan kuten Empyrion pelissä). Aluksi pelaaminen on selviytymistä hapettomalla planeetalla keräten ja rakentaen elementtejä, jotka nostavat planeetan lämpötilaa, painetta jne. muuttamalla asuinkelvottomasta planeetasta asuinkelvollisen.
Alussa pelissä tarvitsee kerätä pinnalla olevia materiaaleja, joita on onneksi riittävästi helpolla tasolla pelattaessa, vaikeimmalla tasolla haasteeksi saattaa muodostua materiaalien riittämättömyys kaiken rakentamiseksi pelaajan toivomalla nopeudella.
Vaikeusastetta voi nostaa valitsemalla pelaajan kuollessa, että kaikki esineet putoavat siihen paikkaan. Helpoimmilaan pelaajan esineet pysyvät kuollessaan pelaajan mukana.
Pelin edetessä ja paineen ja lämpötilan kasvaessa planeetalle alkaa muodostua vettä pinnalle, ettei tarvitse enää jäästä sulattaa vettä pelaajan tarpeisiin. Ensimmäiseksi hapen ja veden tarve samoin kuin ruoan hankkiminen on etusijalla ja ruokaa voi kasvattaa tuubeissa, jotka tarvitsevat energiaa.
Pelin edetessä planeetalle tulevan veden ja biomassan takia pelin luonne hieman muuttuu ja pelaaja voi käyttää apunaan botteja, jotka kuljettavat tavaraa kaivoksilta varastoihin, varastoista toiseen tarpeen mukaan. Jossain kohtaa pystyessään rakentamaan raketteja, laajentamaan biomassaa “pelialueen” ulkopuolelle koko planeetalle. Veden pinnan noustessa ja jättäessä osan luolista veden valtaan, kulkureitit joutuu ehkä muuttamaan tai yleensä varmistamaan, että veden alla ollessa mukana on riittävästi varahappea.
Pelin nykytilaa, jossa on mukana eläimiä, en ole vielä kokenut vaikka peliaikaa tämänkin parissa on vietetty noin 160 tuntia, viimeksi olen tätä pelannut vajaa vuosi sitten marraskuun lopulla 2023.
Ocean World: Eden Crafters Prologue
Tila: Early Access – ilmaispeli (toistaiseksi)
Kuten aiemmin pelistä The Planet Crafter, tässäkin pelaaja yrittää selviytyä hapettomalla planeetalla rakentamalla tukikohtia sopivan matkan päähän, rakentamalla kaivuukoneita, voimanlähteitä niille ja putkia ja kuljetushihnoja tarvittavien elementtien kuljettamiseksi varastoon koneiden käytettäväksi.
Tässä pelaaja haaksirikkoutuu planeetalle avaruusaluksella, josta käsin hän yrittää selviytyä
Selviytymispeli, jonka betaversion latasin heinäkuussa 2024 ja Early Access on julkaistu 16.10.2024
Pelin idea on osittain otettu pelistä Planet Crafter. Ehkä otan tämän pelattavaksi uudelleen joku päivä.